Vilkår og betingelser

Paleochora

Rejsebetingelser

Nedenstående bestemmelser er udarbejdet af Rejsearrangører i Danmark og anvendes af foreningens medlemmer. Bestemmelserne er udarbejdet i overensstemmelse med “Lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer”, som sammen med anden dansk lovgivning regulerer købet af rejsen og eventuelle krav, der måtte blive rejst mod rejsearrangøren. Nedenstående rejsebetingelser er gældende på rejser købt efter d. 1/7-2018.

Bestemmelserne gælder for den kombination af rejseydelser, der betegnes en pakkerejse, jf. direktiv (EU) 2015/2302.

Rejsen er omfattet af alle EU-rettigheder for pakkerejser. Det indebærer bl.a., at Primo Tours er ansvarlig for den korrekte levering af den samlede pakkerejse.

Primo Tours har desuden oprettet lovpligtig beskyttelse til at refundere dine betalinger og, hvis pakkerejsen omfatter transport, sikre din hjemtransport i tilfælde af, at den går konkurs eller bliver insolvent. Denne sikring sker via Rejsegarantifonden, Haldor Topsøes Allé 1, st., Bygning 91, 2800 Kgs. Lyngby.

Flere oplysninger om centrale rettigheder efter direktiv (EU) 2015/2302 - Klik hér.

For rejsen gælder i øvrigt nedenstående bestemmelser. Det med kursiv fremhævede er Primo Tours afvigelser fra Rejsearrangører i Danmarks almindelige bestemmelser samt yderligere betingelser.

Pkt. 1 - Køb af rejsen

Købet af rejsen og dermed oplysningerne og vilkårene for denne, er bindende for rejsearrangøren og kunden, når depositum og/eller hele rejsens pris er rettidigt indbetalt. Ved sin indbetaling forudsættes kunden at have accepteret de anførte informationer og vilkår for rejsen; herunder disse almindelige bestemmelser for køb og deltagelse i pakkerejser samt rejsearrangørens informationer om rejsen.

Rejsearrangøren skal inden rejsens påbegyndelse gøre opmærksom på muligheden for at tegne en rejseforsikring, der dækker udgifterne ved behandling og hjemtransport i tilfælde af ulykke eller sygdom i det omfang, sundhedskortet ikke dækker. Den rejsende anbefales at tegne en rejseforsikring samt at sikre sig, at forsikringen har den fornødne dækning. For salg af rejseforsikringer modtager rejsearrangøren typisk provision fra forsikringsselskabet. Kontakt salgspersonalet for yderligere information om rejseforsikringer.

Børn og unge under 18 år, som rejser uden voksne rejseledsagere, skal ved køb af rejsen fremvise en erklæring fra deres forældre eller værge om, at de har tilladelse til rejsen. Det gælder dog ikke, hvis rejsen er købt af en forælder eller værge.

Det navn, som står angivet først på rejsedokumentet eller er angivet som betaler af rejsen, betragtes som ejer af rejsen. Det er kun denne person, som kan ændre og/eller afbestille rejsen. Eventuel henvendelse, korrespondance eller refundering fra rejsearrangøren angående rejsen, vil ske til denne person.

Den rejsende er forpligtet til at kontrollere oplysningerne i rejsedokumentet og øvrige informationer med det samme. Det påhviler den rejsende at gøre opmærksom på eventuelle fejl så hurtigt som muligt. Ændring kan være forbundet med et gebyr eller ny bestilling.

Navne på rejsedokumentet skal altid stemme overens med passet og skal altid indeholde minimum første fornavn samt sidste efternavn.

Ved rejser På Egen Hånd/rutefly, skal navne på rejsedokumentet skal altid stemme overens med det fulde navn i passet. Den rejsende er forpligtet til at kontrollere oplysningerne i rejsedokumentet og øvrige informationer med det samme. Det påhviler den rejsende at gøre opmærksom på eventuelle fejl så hurtigt som muligt. Ændringer kan være forbundet med et gebyr eller ny bestilling.

Da eventuelle meddelelser om rejsen fortrinsvis sendes pr. SMS eller e-mail, er det yderst vigtigt, at disse oplysninger fremgår af bestillingen og opdateres om nødvendigt.

Tilslutningsrejser indgår kun som en del af rejsen, hvis de er solgt sammen med pakkerejsen eller flybilletten som en del af denne.
Hvis den rejsende selv bestiller tilslutningstransport i kombination med en pakkerejse, er det vigtigt at beregne tilstrækkelig tid imellem de 2 transporter:
Inden for Europa anbefales minimum 2,5 timer. Uden for Europa anbefales minimum 4 timer.
Det anbefales at bestille billetter, som kan ændres, hvis en flyforsinkelse på pakkerejsen skulle opstå.

Pkt. 2 - Rejsens pris m.v.

Rejsens pris omfatter - hvor intet andet er anført – transport til rejsemålet, lufthavnsafgifter, passagerafgift, evt. moms, indkvartering i delt dobbeltværelse på hotel eller lejlighed samt evt. forplejning i henhold til udbudsmaterialet, hjemmesiden og rejsedokumentet.

Prisen på markedsførte rejser kan løbende blive op- eller nedjusteret alt afhængig af udbud og efterspørgslen på ferierejser.

Tilslutningsrejser indgår kun som en del af rejsen, såfremt de er solgt sammen med pakkerejsen eller flybilletten som en del af denne.

Vi gør opmærksom på, at vores priser løbende op- eller nedjusteres alt efter udbud og efterspørgsel, og dette kan forekomme flere gange dagligt. Den aktuelle pris fremgår på den fremsendte bekræftelse umiddelbart efter bestilling af rejsen.

Der vil ved bestilling af rejse for en person blive opkrævet et eneværelsestillæg. Ring til en af vores ferierådgivere for pris.

Udgifter til pas, visum, vaccinationer, forsikringer og lignende er, med mindre andet er anført, ikke omfattet af prisen, og ansvaret for disse påhviler den rejsende selv. Der henvises i øvrigt til pkt. 7.

Særlige hotelfaciliteter såsom adgang til tennisbane, minigolf m.v. er sædvanligvis ikke inkluderet i rejsens pris, ligesom det må påregnes, at der på visse hoteller opkræves leje for liggestole, parasoller, sikkerhedsboks, adgang til internet m.v.

Rejselængden regnes fra og med afrejsedag til og med hjemkomstdag. Det gælder også, når en rejse starter om aftenen og/eller slutter om morgenen. Den angivne rejselængde omfatter derfor ikke altid hele dage.

Pkt. 3 - Betaling, prisændringer m.v.

For rejser indenfor Europa (herunder lande ved Middelhavet samt de Kanariske Øer) udgør depositum kr. 2.000,- pr. rejsende samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer. For oversøiske rejser udgør depositum kr. 2.400,- pr. rejsende samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer.

For rejser På Egen Hånd udgør depositum kr. 2.000,- pr. rejsende inden for Europa (herunder lande ved Middelhavet samt de Kanariske Øer) og kr. 8.000, pr. rejsende på oversøiske rejser samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer på.

Betaling af restbeløbet for rejser skal være rejsearrangøren i hænde senest 60 dage før afrejse.

Ved indtegning(uanset via hjemmeside, telefon eller i butik) senere end 60 dage før afrejsedag skal hele rejsens pris betales straks. Overholdes betalingsbetingelserne ikke, har rejsearrangøren ret til at annullere rejsen uden varsel.

Rejsearrangøren forbeholder sig ret til, inden afrejsedag, at foretage sådanne prisændringer i den aftalte pris, som er en direkte følge af ændringer i

  1. transportomkostninger (f.eks. brændstofpriser),
  2. skatter, afgifter eller gebyrer pålagt af tredjemand, der ikke er direkte involveret i leveringen af pakkerejsen (f.eks. passager-, lufthavns-, start- eller landingsafgifter) eller
  3. valutakurser, som er anvendt til beregning af prisen for den pågældende rejse.                                               

Det gælder, selv om rejsen er slutbetalt.

Hvis prisen forhøjes mere end 8%, er kunden berettiget til at annullere rejsen og få indbetalte beløb refunderet uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter annulleringen. Det er dog en betingelse, at annulleringen meddeles rejsearrangøren umiddelbart efter, at kunden er blevet underrettet om prisforhøjelsen. I modsat fald betragtes den rejsende at have accepteret prisforhøjelsen.

Dersom brændstofpriser, skatter eller afgifter m.v., som pålægges rejsearrangøren direkte jf. ovenfor, og som er indregnet i rejsens pris, nedsættes eller bortfalder med virkning inden rejsedagen, er rejsearrangøren forpligtet til at godtgøre kunden det sparede beløb. I sådanne tilfælde har rejsearrangøren ret til at fradrage omkostningerne ved tilbagebetaling. Rejse-arrangøren skal efter anmodning fra den rejsende fremlægge dokumentation for disse omkostninger.

Kunden skal på en klar og forståelig måde underrettes om eventuelle prisforhøjelser samt om begrundelsen herfor og beregningen heraf snarest muligt og senest 20 dage før pakkerejsens begyndelse. Det skal ske ved mail, skriftlig meddelelse eller andet såkaldt varigt medium til den ved købet af rejsen eller senere af den rejsende oplyste adresse/e-mail adresse.

Prisændringer foretages efter nedenstående principper/regneeksempler:

* Beregning: Aktuel pris på flybrændstof pr. rejsende fratrukket oprindelig flybrændstofpris pr. rejsende
** Beregning: Indførelse af ny afgift mv. – eks. passagerafgift på kr. 100.
*** Beregning: Aktuel kurs for den del af rejsen, der afregnes i anden valuta end DKK, i forhold til kursen på aftaleindgåelsen/beregningstidspunktet for den pågældende del af rejsen: Eks. valutakursstigning på 20% på 1/5 af rejsens ydelser, svarende til prisstigning på 4%. Valutaen vil fremgå af billetten/deltagerbeviset.
**** Tilsvarende principper gælder ved nedsættelser eller bortfald af de pågældende priselementer, hvor prisen på rejsen nedsættes tilsvarende.

Der er ingen fortrydelsesret på bestillingen, når kunden har foretaget sin indbetaling til Primo Tours, det være sig både ved indbetaling af depositum og/eller rejsens fulde pris.

Pkt. 4 - Ændring og afbestilling inden afrejse

A. På rejsearrangørens foranledning
Rejsearrangøren har ret til at foretage ændringer i rejsen, som sædvanligvis må betegnes som bagatelagtige; eksempelvis ændring af flyselskab, mindre ændring af tidstabel, mindre ændring af forløb af rundrejse. 

Hvis rejsearrangøren inden pakkerejsens begyndelse derimod er nødsaget til væsentligt at ændre et af rejseydelsernes væsentligste kendetegn, kan den rejsende enten acceptere ændringen eller hæve aftalen uden at blive pålagt gebyrer i den anledning.

Rejsearrangøren skal uden unødig forsinkelse oplyse den rejsende klart, forståeligt og tydeligt om, hvilke ændringer der foreslås, og om betydningen for pakkerejsens pris. Derudover skal der gives den rejsende en rimelig frist for den rejsendes underretning til rejsearrangøren om sin beslutning samt, at manglende underretning af rejsearrangøren inden den angivne frist indebærer, at den rejsende anses for at have accepteret ændringen.

Derudover kan arrangøren eventuelt give den rejsende et tilbud om en erstatningspakkerejse.

Hvis den rejsende accepterer de foreslåede ændringer eller accepterer at deltage i en erstatningspakkerejse og dette medfører, at erstatningspakkerejsen får en lavere kvalitet eller værdi, har den rejsende krav på et forholdsmæssigt afslag i prisen.

Hvis den rejsende vælger at hæve aftalen, har den rejsende krav på, uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter ophævelsen, at få tilbagebetalt samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen

Herudover kan den rejsende, efter omstændighederne, have krav på erstatning for eventuelle økonomiske tab, medmindre det skyldes kundens egne forhold eller uundgåelige eller ekstraordinære omstændigheder uden for rejsearrangørens kontrol, jf. nedenfor.

Rejsearrangøren kan opsige aftalen om en pakkerejse, hvis antallet af personer, der har tilmeldt sig pakkerejsen, er lavere end 75% af det antal pladser rejsearrangøren har til rådighed på den pågældende flyserie. Rejsearrangøren skal underrette den rejsende om opsigelsen inden den frist, der er anført i aftalen, dog ikke senere end

1) 20 dage inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er over 6 dage,

2) 7 dage inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er mellem 2 og 6 dage, eller

3) 48 timer inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er under 2 dage.

Rejsearrangøren kan derudover opsige aftalen om en pakkerejse, hvis rejsearrangøren er forhindret i at opfylde aftalen på grund af uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder, og rejsearrangøren underretter den rejsende om opsigelsen af aftalen uden unødig forsinkelse og inden pakkerejsens begyndelse.

I sådanne tilfælde har den rejsende krav på at få tilbagebetalt samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen, uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter opsigelsen. Det gælder dog ikke en evt. præmie for afbestillingsforsikring, da denne dækning er en særskilt aftale, der allerede træder i kraft ved købet af pakkerejsen, jf. nedenfor under pkt. C.

Den rejsende har ligeledes ikke krav på erstatning.

Vil kunden gøre krav gældende grundet ændringen, skal kunden give rejsearrangøren meddelelse herom snarest muligt, efter at kunden har fået oplysning om ændringen eller aflysningen. Gør kunden ikke dette, kan det have indflydelse på behandlingen af kravet.

B. Ændringer og aflysning på kundens foranledning

1) Ændringer

Hvis kunden efter betaling af depositum og/eller rejsens pris ønsker foretaget ændringer med hensyn til afrejsested, rejsetidspunkt, rejsemål, hotel, rejsedeltagere etc., og forudsat at rejsearrangøren bekræfter, at en sådan ændring er mulig, gælder følgende regler:

Ved ændringer af rejser, der meddeles rejsearrangøren og bekræftes af dette senest 60 dage før den oprindelig aftalte rejsedag, er rejsearrangøren berettiget til at opkræve et ændringsgebyr. Ændringsgebyret er udregnet på baggrund af det merarbejde og de merudgifter, som ændringen medfører, dog min. kr. 2.000,- pr. person.

Eventuelle prisforskelle i forhold til prisen på købstidspunktet opkræves hos eller refunderes til kunden. Ændringsgebyret indbetales samtidig med eller umiddelbart efter ændringen, således at der som minimum er indbetalt det fulde depositum på rejsen.

Ændringer som ovennævnte, som meddeles rejsearrangøren og bekræftes af dette senere end 60 dage før den oprindelig aftalte rejsedag, er rejsearrangøren berettiget til at betragte som afbestilling (jvf. nedenfor) og ny indtegning af rejse.

Ved ændring af en rejse, hvorpå der er ydet 3., 4., 5. eller 6. persons rabat/ekstrasengsrabat eller opkrævet tillæg for enkeltværelse eller dobbeltværelse som eneværelse: Se nedenfor under 2c.

2) Afbestilling

2a) Kunden har ret til inden afrejse at afbestille rejsen. Rejsearrangøren kan i sådanne tilfælde kræve et rimeligt, standardiseret afbestillingsgebyr, som er fastsat under hensyn til tidspunktet for afbestillingen og pakkerejsens karakter, dog minimum det erlagte depositum. Kunden skal orienteres om sådanne vilkår både inden og ved rejseaftalens indgåelse.

Primo Tours ønsker at modtage en afbestilling af rejse pr. telefon på 8818 4618 eller pr. mail på info@primotours.dk Der skal ved telefonisk afbestilling altid efterfølgende fremsendes en bekræftelse pr. mail på afbestillingen.

Ved afbestilling af en rejse gælder følgende regler:
a) Ved afbestilling senest 60 dage før den aftalte rejsedag tilbagebetales det af kunden indbetalte beløb med fradrag af et beløb svarende til et depositum på kr. 2.000,- pr. person samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer.

b) Ved afbestilling senere end 60 dage før og senest 21 dage før den aftalte rejsedag, har rejsebureauet ret til at beregne sig 60% af rejsens pris, dog minimum kr. 2.000,- pr. person samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer.

c) Ved afbestilling senere end 21 dage før og senest 7 dage før den aftalte rejsedag, har rejsebureauet ret til at beregne sig 80% af rejsens pris, dog minimum kr. 2.000,- pr. person samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og gebyrer.

d) Ved afbestilling senere end 7 dage før den aftalte rejsedag, ved for sent fremmøde eller ved kundens udeblivelse uden afbestilling, har kunden ikke krav på tilbagebetaling af nogen del af sin indbetaling. Udeblivelse eller for sent fremmøde betragtes som en aflysning af hele rejsen.

e) Ved afbestilling, i tilfælde hvor der er tale om flyvning med rutefly, og rejsebureauet ikke kan få refunderet flybilletten fra flyselskabet, har rejsebureauet ret til at beregne sig, hvad der svarer til flybillettens pris samt et depositum på kr. 2.000,- pr. person på rejser inden for Europa og kr. 8.000,- pr. person på oversøiske rejser samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer. Rejsebureauet skal overfor kunden dokumentere, at flybilletten ikke kan refunderes.

Ved for sent fremmøde eller ved kundens udeblivelse uden afbestilling, har kunden ikke krav på tilbagebetaling af nogen del af sin indbetaling. Se tillige pkt. 7. om den rejsendes pligter og ansvar.

2b) Den rejsende kan endvidere afbestille en rejse inden rejsens begyndelse, hvis der på rejsedestinationen, eller i umiddelbar nærhed heraf, inden for et tidsrum af 14 dage før pakkerejsens påbegyndelse, indtræffer uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder, som væsentligt berører leveringen af pakkerejsen eller befordringen af passagerer til destinationen.

Såfremt Udenrigsministeriet, Statens Seruminstitut eller anden tilsvarende, behørig myndighed fraråder rejser til det pågældende område i den aktuelle ferieperiode, vil betingelserne for afbestilling normalt blive anset for opfyldt. Endvidere vil betingelserne for kundens afbestillingsret som udgangspunkt blive anset for opfyldt, hvis den pågældende begivenhed i øvrigt på tilstrækkelig objektiv måde findes fyldestgørende dokumenteret.

Afbestillingsretten kan ikke påberåbes, hvis kunden ved aftalens indgåelse var bekendt med den pågældende begivenhed eller begivenheden var almindelig kendt.

I tilfælde af afbestilling har den rejsende krav på tilbagebetaling af samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen. Det gælder dog ikke en evt. præmie for afbestillingsforsikring, da denne dækning er en særskilt aftale, der allerede træder i kraft ved købet af pakkerejsen, jf. nedenfor under pkt. C.

Tilbagebetaling skal ske uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter den rejsendes afbestilling af rejsen.

2c) Såfremt en slutbetalt rejse, hvorpå der er ydet 3., 4., 5. eller 6. personrabat/ekstrasengsrabat ændres eller afbestilles af den rejsende, tilbagebetales det indbetalte beløb fratrukket rabatten for henholdsvis 3., 4., 5. og 6. person samt øvrige fradrag og gebyrer. Er rejsen ikke slutbetalt, vil prisen for de øvrige rejsende blive forhøjet med rabatten. Det samme gør sig i øvrigt gældende, hvor en afbestilling eller ændring medfører, at kunden efterfølgende skal have enkeltværelse eller dobbeltværelse som eneværelse.

Der kan gælde specielle regler for ændring og afbestilling af grupperejser.

3) Overdragelse af rejsen

Den rejsende kan overdrage pakkerejsen til enhver, der opfylder alle betingelserne i aftalen, hvis den rejsende har underrettet arrangøren om overdragelsen i rimelig tid og senest 7 dage inden rejsens begyndelse. Det gælder dog ikke, hvis overdragelse eller navneændring ikke accepteres af de samarbejdende ruteflyselskaber, hoteller eller krydstogsselskaber.

Underretning til arrangøren om en overdragelse skal ske på et varigt medium; dvs. skriftligt eks. via mail. Telefonisk oplysning om en overdragelse er ikke gyldig.

Bemærk endvidere, at der ved en overdragelse kan forekomme en vis ekspeditionstid. Oplysning om navnet på den eller de kunder, til hvem rejsen overdrages, skal foreligge senest 7 dage inden afrejse.

I tilfælde af overdragelse påhviler det overdrageren af rejsen at sikre, at den, til hvem rejsen overdrages, modtager al information, som arrangøren har meddelt den oprindelige kunde.

Arrangøren kan opkræve et ekspeditionsgebyr for overdragelsen/navneændringen. Gebyret udgør 2.000 kr. I tilfælde af flere henvendelser om overdragelse m.v. af samme rejse, beregnes og betales ekspeditionsgebyret pr. person/pr. henvendelse.

Såfremt samarbejdspartnerne – ruteflyselskaberne, hotellerne eller krydstogtselskaberne - tillige kræver et ændringsgebyr, kan arrangøren udover ekspeditionsgebyret opkræve dette.

Arrangøren skal kunne forelægge overdrageren dokumentation for de omkostninger, der følger af overdragelsen. Disse omkostninger må ikke være urimelige og må ikke overstige arrangørens reelle omkostninger.

Overdrageren af pakkerejsen og den, som har fået overdraget pakkerejsen, hæfter begge for betalingen af eventuelle udestående beløb og for eventuelle rimelige og dokumenterbare omkostninger, som følger af overdragelsen.

Navneændringer kan normalt ikke foretages senere end 7 dage før afrejse. I de tilfælde, hvor det er muligt at ændre, er ændringsgebyret på kr. 2.000 pr. person samt evt. ændringsgebyr opkrævet af f.eks. luftfartsselskaber. Forsikringer kan ikke overdrages til andre.

Ved rejser På Egen Hånd/rutefly, er det IKKE muligt at overdrage rejsen.

C. Afbestillingsforsikring 

Arrangøren skal ved aftalens indgåelse informere kunden om mulighederne og vilkårene for, at købe en afbestillingsforsikring. Afbestillingsforsikringen kan kun tegnes i forbindelse med rejsens bestilling og kan ikke opsiges efterfølgende.
 
Har kunden købt afbestillingsforsikring, kan kunden indtil afrejsen afbestille rejsen og få det indbetalte beløb refunderet uden andre fradrag end selve præmien for afbestillingsforsikringen, forudsat betingelserne herfor er opfyldte. I tilfælde af, at en rejse må afbestilles, opfordres kunden til snarest at informere arrangøren herom.
 
Afbestillingsforsikring refunderes ikke i tilfælde af rejsens annullering grundet ekstraordinære omstændigheder, da dette er en særskilt aftale til pakkerejsen, som ibrugtages fra rejsens købstidspunkt.

 Læs mere om betingelser for afbestillingssikring her.

Refundering af rejsen sker under forudsætning af relevant dokumentation for, at rejsen ikke kan gennemføres, såsom lægeerklæring, politirapport eller lignende, hvorpå det er angivet at den autoritære instans fraråder udrejse, hvortil kunden selv afholder udgiften. Du finder proceduren for annullering med afbestillingsforsikring her.

Ved afbestilling ifm. lockout eller strejke

Har kunden købt afbestillingssikring gennem Primo Tours kan rejsen først afbestilles med refundering, når en eventuel lockout eller strejke officielt er trådt i kraft. Når en lockout eller strejke er trådt i kraft kan kunden annullere rejser, som har afrejse fra lockout eller strejkens påbegyndte dato og 3 måneder frem. Ved en eventuel afbestilling skal kunden herfor fremsende skriftlig dokumentation fra arbejdsgiver om, at medarbejderen bliver indbefattet af lockout eller strejke. 

Ved bestilling af rejse med afbestillingssikring, efter varsling om lockout eller strejke, er afbestillingssikringen ikke gældende ved en eventuel ikrafttræden af lockout eller strejke. 

Pkt. 5 - Rejsearrangørens pligter og ansvar efter afrejse

Rejsearrangøren er forpligtet til at gennemføre rejsen i overensstemmelse med udbudsmaterialet, hjemmesiden og rejsedokumentet. Arrangørens forpligtelse gælder alle ydelser, som indgår i aftalen, også dem som leveres af andre end arrangøren. Oplysninger i arrangørens udbudsmateriale og på hjemmesiden er bindende for arrangøren. Arrangøren kan dog ændre oplysningerne i udbudsmaterialet og på hjemmesiden inden rejseaftalen indgås, såfremt kunden inden rejseaftalens indgåelse tydeligt informeres om ændringerne.

Rejsearrangørens informationspligt og dennes ansvar for gennemførelse af rejsen forudsætter, at rejsen er købt direkte hos arrangøren eller hos dennes autoriserede formidlere.

Såfremt der mellem arrangøren og den rejsende er truffet særlige aftaler, som afviger fra de i udbudsmaterialet og på hjemmesiden anførte vilkår, er disse kun gyldige i det omfang, de er påført rejsedokumentet eller på anden måde klart kan dokumenteres.

Pkt. 5.1 - Mangler ved pakkerejsen

Der foreligger en mangel ved rejsen, hvis den rejsende ikke modtager de ydelser, som gennem udbudsmaterialet, hjemmesiden eller særlige aftaler med rejsearrangøren er angivet på rejsedokumentet, eller ydelserne er af ringere kvalitet end det aftalte eller tilsikrede.

Uregelmæssigheder, som almindeligvis må betegnes som bagatelagtige, anses dog ikke som mangler. Det bemærkes, at rejsearrangøren har ret til ansvarsfrit at aflyse programførte udflugter, såfremt der ikke opnås tilstrækkelig tilslutning til disse.

Det anses heller ikke for en mangel ved rejsen, at vejr- og temperaturforhold på bestemmelsesstedet afviger fra det sædvanlige, ligesom forhold, som i det væsentlige skyldes den rejsendes egen forsømmelse eller støj fra omgivelser eller andre personer, ikke betragtes som en mangel ved rejsen.

Rejsearrangøren yder ingen kompensation for ulempe grundet forsyningssvigt på hoteller, herunder midlertidige afbrydelser af f.eks. varmt vand, varme og aircondition. Der ydes heller ikke erstatning, hvis swimmingpools og lign. faciliteter midlertidigt er ude af brug på grund af nødvendige reparationer eller vedligeholdelsesarbejder. Endelig fraskriver rejsearrangøren sig ethvert ansvar for oplysninger, som findes i hotellernes egne brochurer og hjemmesider.

Vil den rejsende påberåbe sig en mangel ved pakkerejsen, skal den rejsende give rejsearrangøren meddelelse herom snarest muligt, efter at den rejsende har konstateret manglen.

Såfremt de lokale sundhedsmyndigheder træffer beslutning om, at den rejsende grundet sygdom, epidemi e. lign. På rejsemålet skal forblive på sit værelse eller på hotellet under dele af ferieopholdet, betragtes dette ikke som en mangel, som rejsearrangøren skal kompensere eller er erstatningsansvarlig for. Det gælder, uanset om sundhedsmyndighedernes påbud skyldes de rejsendes eller andres forhold.

Ligeledes er rejsearrangøren ikke ansvarlig for eventuelle meromkostninger til forlænget indkvartering samt evt. forplejning eller for efterfølgende hjemrejse, hvis denne ligger efter det i rejseaftalen fastsatte, hvis de lokale sundhedsmyndigheders retningslinjer har nødvendiggjort dette.

Rejsearrangøren er dog forpligtet til i denne situation at yde den rejsende den fornødne service og praktiske bistand.

5.1.1. Afhjælpning

Er pakkerejsen mangelfuld, kan den rejsende kræve, at rejsearrangøren afhjælper manglen, medmindre dette er umuligt eller vil påføre rejsearrangøren uforholdsmæssige omkostninger under hensyn til manglens omfang og de berørte rejseydelsers værdi.

Kan den rejsende kræve afhjælpning, og afhjælper rejsearrangøren ikke manglen inden for en rimelig frist fastsat af den rejsende, kan den rejsende selv afhjælpe manglen og kræve nødvendige udgifter til afhjælpningen refunderet. Den rejsende kan undlade at fastsætte en frist, hvis rejsearrangøren nægter at afhjælpe manglen, eller hvis øjeblikkelig afhjælpning er påkrævet.

Kan afhjælpning ikke kræves af de ovenfor anførte årsager, har den rejsende ret til et forholdsmæssigt afslag i prisen eller efter omstændighederne erstatning for direkte og henførbare, økonomiske tab.

5.1.2. Alternative rejseydelser

Kan en væsentlig del af de aftalte rejseydelser ikke leveres, skal rejsearrangøren uden udgifter for den rejsende tilbyde denne alternative rejseydelser af en så vidt muligt tilsvarende eller højere kvalitet end aftalt, hvis sådanne indgår i rejsearrangørens sortiment.

Hvis de tilbudte alternative rejseydelser medfører, at pakkerejsen er af en lavere kvalitet end aftalt, har den rejsende krav på et forholdsmæssigt afslag i prisen, medmindre manglen skyldes den rejsendes egne forhold.

Den rejsende kan kun afslå de tilbudte alternative rejseydelser, hvis de ikke udgør en tilsvarende ydelse i forhold til aftalen eller det tilbudte forholdsmæssige afslag er utilstrækkeligt.

Kan rejsearrangøren ikke tilbyde alternative rejseydelser, eller afviser den rejsende de tilbudte rejseydelser grundet for lav kvalitet, kan den rejsende kræve et forholdsmæssigt afslag og efter omstændighederne erstatning for direkte økonomisk tab.

5.1.3. Hæveadgang

Hvis der foreligger væsentlige mangler, og pakkerejsen omfatter passagerbefordring, har den rejsende ret til, at rejsearrangøren uden unødig forsinkelse sørger for hjemtransport af den rejsende med et transportmiddel svarende til det aftalte uden omkostninger for den rejsende.

Påvirker en mangel pakkerejsen væsentligt, og har rejsearrangøren ikke afhjulpet den inden for en rimelig frist fastsat af den rejsende, kan den rejsende hæve aftalen om pakkerejsen.

Hæver den rejsende aftalen, skal rejsearrangøren tilbagebetale samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen, med fradrag af et beløb svarende til den værdi, som pakkerejsen har haft for kunden.

Hæver den rejsende aftalen, og omfatter pakkerejsen passagerbefordring, har den rejsende ret til, at rejsearrangøren uden unødig forsinkelse sørger for hjemtransport af den rejsende med et transportmiddel svarende til det aftalte uden omkostninger for den rejsende.

Den rejsende har krav på erstatning fra rejsearrangøren for ethvert økonomisk tab, som den rejsende lider som følge af en mangel, medmindre manglen skyldes,

1) den rejsendes egne forhold
2) en uvedkommende tredjemand og er uforudsigelig eller uundgåelig eller
3) uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder.

Har manglen forvoldt den rejsende væsentlig ulempe, kan der tilkomme den rejsende en godtgørelse, medmindre manglen skyldes en af det ovenfor anførte forhold.

5.1.4. Internationale konventioner

Er forpligtelsen til at betale erstatning for en tjenesteyder, der udfører en rejseydelse, begrænset af internationale konventioner, der er bindende for EU, finder de samme begrænsninger anvendelse på rejsearrangørens ansvar.

Er ansvaret for en tjenesteyder, der udfører en rejseydelse, ikke begrænset i internationale konventioner, kan den erstatning, som en rejsearrangør skal betale efter disse regler, begrænses i aftalen om pakkerejsen. Erstatningen kan dog ikke begrænses til mindre end tre gange pakkerejsens samlede pris.

Der kan dog ikke foretages en begrænsning i erstatningen for personskade og skade, som er forvoldt forsætligt eller uagtsomt.

Den erstatning, som rejsearrangøren er forpligtet til at betale efter disse regler, begrænses i overensstemmelse med Warszawakonventionen af 1929 angående indførelse af visse ensartede regler om international luftbefordring i tilfælde, hvor denne gælder for tjenesteyderens ansvar for den mangelfulde del af pakkerejsen.

Ret til erstatning eller forholdsmæssigt afslag efter denne lov har ikke betydning for den rejsendes rettigheder efter EU-forordninger om passagerrettigheder (Forordning 261/2004) og erstatningsansvar ved passagertransport og efter internationale konventioner.

Har den rejsende opnået erstatning eller forholdsmæssigt afslag efter sådanne forordninger og internationale konventioner, fratrækkes det modtagne beløb erstatningen eller det forholdsmæssige afslag, som gives efter pakkerejseloven.

Alle ankomsttider, der er angivet i udbudsmaterialet, på hjemmesiden og i rejsedokumentet m.v., skal betragtes som forventede. Rejsearrangøren kan ikke gøres ansvarlig for tab og gener, som skyldes mindre afvigelser i forhold til de oplyste ankomsttider.

Eventuelle vigtige meddelelser om rejsen (f.eks. en flytidsændring) sendes til den rejseansvarlige, fortrinsvis pr. SMS eller e-mail, og kunden anbefales senest 24 timer inden afrejse at tilgå sit rejsedokument via Primo Tours hjemmeside www.primotours.dk og logge ind på ”Min Billet” for at sikre sig at alt på rejsedokumentet stemmer overens med det først oplyste.

Rejsearrangøren yder ingen kompensation for ulempe grundet forsyningssvigt på hoteller, herunder midlertidige afbrydelser af f.eks. varmt vand, varme og aircondition. Der ydes heller ikke erstatning, hvis swimmingpools og lign. faciliteter midlertidigt er ude af brug på grund af nødvendige reparationer eller vedligeholdelsesarbejder. Endelig fraskriver rejsearrangøren sig ethvert ansvar for oplysninger, som findes i hotellernes egne brochurer.

Såfremt de lokale sundhedsmyndigheder træffer beslutning om, at den rejsende grundet sygdom, epidemi e. lign. På rejsemålet skal forblive på sit værelse eller på hotellet under dele af ferieopholdet, betragtes dette ikke som en mangel, som rejsearrangøren skal kompensere eller er erstatningsansvarlig for. Det gælder, uanset om sundhedsmyndighedernes påbud skyldes de rejsendes eller andres forhold.

Ligeledes er rejsearrangøren ikke ansvarlig for eventuelle meromkostninger til forlænget indkvartering samt evt. forplejning eller for efterfølgende hjemrejse, hvis denne ligger efter det i rejseaftalen fastsatte, hvis de lokale sundhedsmyndigheders retningslinjer har nødvendiggjort dette.

Rejsearrangøren er dog forpligtet til i denne situation at yde den rejsende den fornødne service og praktiske bistand.

Den rejsende er selv ansvarlig for medbragte værdigenstande og penge samt opbevaring af disse under ferien. Rejsearrangøren er ikke ansvarlig for værdigenstande, som bortkommer fra hotellets deponeringsbokse eller lign.

Pkt. 6 - Luftfartsselskabets ansvar

6.1. Ved død eller personsskade

For danske luftfartsselskaber samt andre luftfartsselskaber med operations licens udstedt i EU er der i følge EU Rådsforordning (EF) No 2027/97, som ændret ved forordning 889/02, ingen begrænsning i tilfælde af, at en passager bliver dræbt eller lider skade på legeme eller helbred ved en ulykke ombord i eller ved indstigning eller udstigning af et af deres fly.

Luftfartsselskaberne er dog ikke erstatningsansvarlige for beløb, der overstiger 113.000 SDR (Special Drawing Rights), hvis selskabet kan bevise, at skaden ikke skyldes forsætlig eller uagtsom handling eller undladelse fra befordreren eller dennes ansattes eller dennes agenters side, eller skaden alene skyldes forsætlig eller uagtsom handling fra tredjemands side, og der er taget alle nødvendige forholdsregler for at undgå ulykken eller at det var umuligt for det eller dem at tage sådanne forholdsregler. Dog kan selskabet fritages helt eller delvis for erstatningsansvar såfremt den dræbte eller tilskadekomne passager forsætligt eller uagtsomt har forsaget skaden.

I tilfælde af en ulykke, vil selskabet udbetale et forskudsbeløb til dækning af umiddelbare omkostninger senest 15 dage efter, at den erstatnings berettigede person er blevet identificeret. I tilfælde af død skal et foreløbigt beløb ikke være mindre end et beløb svarende til SDR 16.000. Selskabet forbeholder sig ret til at kræve sådan betaling tilbage i tilfælde af, at modtageren fejlagtigt er blevet erstatningsberettiget, eller at betalingen overstiger selskabets erstatningspligt på grund af uagtsomhed af modtageren eller passageren.

6.2. Gods

I henhold til internationale bestemmelser er det af sikkerhedsmæssige grunde forbudt at transportere farligt gods i den indleverede bagage. Nærmere oplysninger fås ved henvendelse til luftfartsselskabet eller rejsearrangøren.

Vi gør opmærksom på, at luftfartsselskabets og dermed rejsearrangørens erstatningsansvar for ødelagt/bortkommen bagage er begrænset til 1.131 SDR (Special Drawing Rights). Derfor opfordrer vi til, at der tegnes separat bagageforsikring.

6.3. Forsinkelse

For luftfartsselskaber, registreret i et EU-land, gælder forordning 261/2004 om passagerrettigheder. Eventuelle krav i henhold til denne forordning skal rettes direkte til luftfartsselskabet og ikke til rejsearrangøren.

Pkt. 7 - Den rejsendes pligter og ansvar

Den rejsende er forpligtet til at følge de anvisninger for rejsens gennemførelse, som rejsearrangøren eller dennes repræsentant samt flyselskab m.fl. fastsætter. Den rejsende skal respektere de ordensbestemmelser, som fastsættes med hensyn til transporten til og fra bestemmelsesstedet samt for ophold på hoteller m.v. Grove eller gentagen overtrædelse heraf kan medføre bortvisning fra rejseselskab og/eller hotel, således at videre ophold og hjemrejse må foretages på den rejsendes egen foranledning og for egen regning.

Den rejsende skal kunne tage vare på sig selv eller rejse med en, som kan hjælpe med personlig assistance, hvis det er påkrævet.

Den rejsende er erstatningsansvarlig i overensstemmelse med almindelige erstatningsregler for skader, han forvolder på ejendele, som tilhører medrejsende, rejsearrangøren, rejseledere, luftfartsselskab, hotel m.v.

Den rejsende er selv ansvarlig for medbragte værdigenstande og penge samt opbevaring af disse under ferien. Rejsearrangøren er ikke ansvarlig for værdigenstande, som bortkommer fra hotellets deponeringsbokse eller lign.

Den rejsende er ansvarlig for at have gyldigt pas, visum, indrejsetilladelse og eventuelle vaccinationer. Det påhviler endvidere den rejsende at orientere sig om eventuelle indrejseformaliteter eller sundhedsformaliteter forud for eller under selve rejsen.

Det bemærkes, at information om sundhedsmæssige foranstaltninger og indrejsekrav ikke er en integreret del af pakkerejsen, hvorfor rejsearrangøren ikke er ansvarlig i tilfælde af, at den rejsende ikke opfylder sådanne krav.

Oplysninger udover hvad der er givet af rejsearrangøren, fås ved henvendelse til det pågældende lands ambassade eller konsulat og hos Seruminstituttet. Udenlandske statsborgere skal kontakte respektive ambassader samt Seruminstituttet, hvor de kan få oplysninger om, hvilke krav der stilles til deres lands statsborgere. Rejsearrangøren kan ikke stilles til ansvar for omkostninger, som undladelse heraf måtte medføre for den rejsende.

Den rejsende skal selv afholde alle evt. udgifter, som skyldes mangler i ovennævnte formaliteter, eksempelvis hjemtransport som følge af manglende pas m.v., med mindre manglen skyldes dokumenterbar fejlinformation fra rejsearrangøren.

Den rejsende er ligeledes ansvarlig for eventuelle følger af sygdom, ulykkestilfælde og lignende under rejsen, og det påhviler den rejsende selv at afholde udgifter til lægehjælp, hospitalsophold, særlig hjemtransport m.v. Den rejsende skal holde sig orienteret hos rejsearrangørens lokale repræsentant eller gennem opslag på hotellet om hjemrejsetidspunkt, herunder om eventuel ændring heraf i forhold til det på rejsebeviset anførte tidspunkt. 

Selv om den rejsende ikke møder rettidigt op ved udrejsen, bevarer den rejsende retten til hjemrejsen, medmindre lokal lovgivning udelukker dette. Den rejsende bør snarest kontakte rejsearrangøren for at få afklaret, om det pågældende lands regler tillader hjemrejse uden udrejse.

Bemærk dog, at retten til hjemrejse ikke gælder ved rejser med rutefly. Hvis udrejsen ikke bliver benyttet på din ruteflybillet, vil din hjemrejsebillet automatisk blive annulleret i henhold til ruteflyselskabets standardvilkår.

Møder den rejsende ikke rettidigt ved hjemrejsen, mister den rejsende retten til denne og må selv foretage hjemrejse for egen regning. Rejsearrangøren er ligeledes uden ansvar for, om rejsende, som selv sørger for transport til lufthavn ved hjemrejsen, foretager rettidigt check-in mv.

Hvis den rejsende ønsker at afbryde rejsen før tid og rejse hjem på egen hånd, uden forudgående aftale med rejsearrangøren herom, og uden at rejsearrangørens forhold med rette har givet anledning hertil, påhviler det den rejsende selv at afholde udgifterne til hjemrejsen. Der ydes ikke godtgørelse for evt. ubenyttede dele af rejsen og opholdet på rejsemålet.

Den rejsende bærer ansvaret for, at såvel egen person som bagage er egnet til fly- eller bustransport.

Det bemærkes, at gravide i visse tilfælde ikke må være passager i et fly. Det påhviler derfor den rejsende at orientere sig om luftfartsselskabernes regler, idet disse har forskellige regler for, hvornår en gravid må flyve og i hvilke tilfælde, der skal medbringes en lægeerklæring.

Kaptajnen/chaufføren kan afsætte personer, som på grund af sygdom, beruselse eller andre årsager efter kaptajnens eller chaufførens skøn er uegnede til at deltage i rejsen eller til gene for medpassagerer. Der ydes ikke refusion for eventuelle uudnyttede dele af rejsen, herunder udflugter eller andre arrangementer på bestemmelsesstedet.

Den rejsende uden for EU har pligt til at orientere sig om reglerne for indførsel af animalske fødevarer jf. Kommissionens forordning (EU) nr. 206 fra 2009. Disse regler kan læses her

Pkt. 8 - Rejsearrangørens bistand

Er en rejsende i vanskeligheder under rejsen, skal rejsearrangøren yde passende bistand uden unødig forsinkelse, navnlig ved at give oplysninger om lægehjælp, lokale myndigheder og konsulær bistand og ved at bistå den rejsende med at foretage fjernkommunikation og arrangere alternative rejsearrangementer.
Skyldes vanskelighederne den rejsendes forsætlige eller uagtsomme adfærd, er rejsearrangøren berettiget til at opkræve et rimeligt gebyr for sin bistand. Gebyret må ikke overstige rejsearrangørens reelle omkostninger.

Efterlysning af glemte sager må ske omgående efter hjemkomsten. Til dækning af omkostninger (administration, forsendelse m.v.) ved efterlysning kan rejsearrangøren opkræve et særligt gebyr, som betales, uanset om den efterlyste genstand tilvejebringes eller ej.

Pkt. 9 - Reklamationer

Eventuelle reklamationer skal med henblik på eventuel afhjælpning på stedet gøres gældende overfor rejselederen eller rejsearrangørens lokale repræsentant snarest muligt efter, at den rejsende har opdaget manglen. Undladelse heraf kan have indflydelse på behandlingen af kravet. Dette gælder dog ikke, hvis rejsearrangøren har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt, eller såfremt kravet skyldes skade på den rejsendes person.

Ved reklamation over for rejsearrangørens personale opfordres den rejsende til at få dokumentation herfor med henblik på eventuel efterfølgende behandling af reklamationen.

Vi henviser i øvrigt til vores rejsebetingelser, hvilke er fremsendt pr. mail ved køb af rejse samt kan findes på vores hjemmeside https://www.primotours.dk/om-os/betingelser/se-vores-betingelser

Reklamationer over fejl eller mangler, som ikke har kunnet rettes på rejsemålet, bør fremsættes skriftligt til rejsearrangøren snarest muligt og senest 4 uger efter rejsens afslutning men henblik på en hurtig behandling af sagen på kundeservice@primotours.dk

Kommentarer i udfyldte spørgeskemaer bliver ikke betragtet som reklamationer, og der kan derfor ikke forventes svar på disse kommentarer.

Såfremt parterne ikke kan opnå enighed om en pakkerejse, kan sagen indsendes til Pakkerejse-Ankenævnet, Haldor Topsøes Allé 1, st., Bygning 91, 2800 Kgs. Lyngby, Tlf: 45461100. Er der alene tale om en flybillet, og handler sagen om forsinkelse eller annullering, kan sagen indsendes til Trafikstyrelsen, Carsten Niebuhrs Gade 43, 1577 København V, Tlf.: 72218800. For øvrige reklamationer i forbindelse med køb af en flybillet, henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, Tlf.: 4171 5000.

Desuden kan sagen anlægges ved en domstol eller ved voldgift i Danmark.

Det påhviler kunderne at gemme alle relevante oplysninger og information i forbindelse med rejsen til brug for en eventuel reklamation over for rejsearrangøren.

Rejsearrangøren tager forbehold for trykfejl og eventuelle ændringer. Rejsearrangøren er dog forpligtet til at betale erstatning til en rejsende, der lider tab som følge af fejl, der skyldes tekniske mangler i rejsearrangørens bestillingssystem, medmindre fejlen skyldes den rejsende selv eller uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder. Primo Tours kan ikke gøres ansvarlig for indholdet af andre hjemmesider, som Primo Tours linker videre til eller fortæller om.

Pkt. 10 – Gavekort, tilgodebeviser og rabatkoder

Gavekort og tilgodebeviser udløber 2 år efter udstedelsesdatoen, medmindre andet er angivet. Gavekortet kan benyttes som betaling på alle pakkerejser med Primo Tours. Rejsen skal blot være bestilt indenfor gavekortets gyldighedsperiode, men rejsen behøver ikke at være afviklet inden udløb. Elektroniske gavekort med en unik 8-cifret kode, kan benyttes ved betaling på hjemmesiden eller via telefon hos en af vores ferierådgivere. Gavekort samt tilgodebeviser modtaget i papirformat, skal afleveres eller fremsendes med post til Primo Tours, Rindumgaards Allé 3, 6950 Ringkøbing.

Ved eventuel afbestilling af rejse, vil du modtage pengene retur på et nyt gavekort, såfremt du har betalt rejsen med gavekort. Bortkomne gavekort erstattes ikke.

Pkt. 11 – Høj- og lavsæson

Feriemålet og hotellernes karakter kan være skiftende afhængigt af tidspunktet på året man rejser. I højsæson er der åbent overalt på restauranter, barer, butikker og strandene kan være overfyldte. Da der er mange mennesker, vil støjniveauet i sommermånederne være højere end i lavsæsonen. I lavsæsonen, som typisk er start/slut på sæsonen (maj og oktober, men kan dog variere fra rejsemål til rejsemål), vil der ikke være lige så mange gæster som i højsæsonen, hvilket kan betyde, at ikke alle butikker, restauranter, forlystelser med mere er åbne, og rejsemålet kan virke lidt lukket. Dette finder mange gæster behageligt, eftersom der er mere plads samt fred og ro på og omkring hotellet. I lavsæsonen kan måltiderne også serveres enklere og ved alternative løsninger. Da der på flere rejsemål ikke er opvarmning af hotelværelser/lejligheder, kan der i forårs-og efterårssæsonen være køligere end forventet.

Vær opmærksom på, at flere hoteller kun udbyder underholdning/animation i den absolutte højsæson, som må anses for at være fra slut juni til og med august.

Pkt. 12 – Rejsegarantifonden

Primo Tours er medlem af Rejsegarantifonden medlemsnummer 2187.

Privatlivspolitik

Et af Primo Tours A/S´ overordnede mål er at opretholde det højeste niveau af sikkerhed for vores gæster og besøgende på vores hjemmeside. – dette gør sig også gældende, når det kommer til beskyttelsen af personoplysninger.

Primo Tours A/S´ ønsker med denne politik at kortlægge på klar og overskuelig vis, hvordan vi indsamler, viser, overfører og gemmer dine oplysninger og at du herefter kan føle dig sikker på, at dine personoplysninger er lagret sikkert.

Primo Tours udfører alt håndtering af personlige data i overensstemmelse med de gældende regler, herunder persondataforordningen og den danske databeskyttelseslov.

Vi anbefaler, at du læser nedenstående privatlivspolitik, hvori vi blandt andet redegør for:

  • Hvilket type persondata vi indsamler, hvordan og til hvilke formål
  • Primo Tours’ juridiske grundlag for behandling af personoplysninger
  • Dine rettigheder

Dataansvarlig

Primo Tours A/S driver rejsebureau med base i Ringkøbing og sælger rejser med afgang fra Billund, Aarhus og Aalborg til destinationer både i og udenfor Europa.

Primo Tours er dataansvarlig for behandlingen af personoplysninger på denne og andre hjemmesider, der drives af Primo Tours samt i vores apps. Primo Tours er ligeledes dataansvarlig for behandling af personoplysninger, som indgår i rejsebestillinger, reservationer mv.

Du kan til hver en tid kontakte os ved henvendelse på info@primotours.dk eller fremmøde på nedenstående adresse:

Primo Tours A/S
Rindumgårds Allé 3
6950 Ringkøbing

Hvordan indsamler vi dine oplysninger?

Hos Primo Tours indsamler vi personoplysninger på flere måder, men først og fremmest direkte fra dig.

Oplysninger, som indsamles i forbindelse med bestilling og rejsen
Når du bestiller en rejse på primotours.dk eller hos en samarbejdspartner, indsamler vi personoplysninger fra dig for at kunne gennemføre din bestilling. Det er oplysninger om navn, fødselsdato, alder og køn for alle rejsende, som er omfattet af bestillingen samt adresse og kontaktoplysninger, herunder mailadresse og mobiltelefonnummer, for den hovedrejsende. Når du bestiller, indsamler vi også betalingsoplysninger for den hovedrejsende og hvor betalingen ønskes delt, også for medrejsende.

Hvis bestillingen omfatter børn, indsamler vi de samme oplysninger som ovenfor vedrørende barnet.

Når du gennemfører en rejse med os, indsamler vi også oplysninger om din rejse. Udover ovenstående oplysninger er det f.eks. billetnummer, destination, rejsevarighed og andre eventuelle tjenesteydelser, som du har valgt at benytte i løbet af rejsen så som transfer eller udflugtspakker.

Oplysninger, som indsamles ved personlig kontakt
Vi indsamler personoplysninger fra dig, når du kontakter os, f.eks. via kundeservice, mail, telefon eller på andre måder. Primært indsamler vi de personoplysninger, der er nødvendige for at besvare dit spørgsmål eller behandle din sag. Det er oplysninger om navn og billetnummer. Afhængigt af hvordan du vælger at kontakte os, kan vi også indsamle kontaktoplysninger som mailadresse eller telefonnummer.

Ved personlig kontakt vil vi også indsamle andre personoplysninger, som du selv vælger at give til os. Det kan f.eks. være oplysninger om allergi, medicinsk tilstand eller andre oplysninger om dig eller andre på din rejse, som er omfattet af bestillingen.

Oplysninger, som indsamles, når du abonnerer på vores nyhedsbrev, svarer på spørgeskemaer eller tilmelder dig en af vores konkurrencer
Når du vælger at abonnere på Primo Tours’ nyhedsbrev eller deltage i en af vores konkurrencer, indsamler vi dit navn og din mailadresse. Hvis du vælger at give os det, indsamler vi også data om dit postnummer samt telefonnummer. Dette gør vi med det formål at kunne sende nyhedsbrevet til dig samt kontakte dig ved evt. vunden konkurrence. Dit postnummer bruger vi til eksempelvis til analyse af potentielle geografiske kundegrupper.

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, vil du kort tid efter modtage en e-mail fra os, hvori vi beder dig bekræfte denne tilmelding. Tilmeldingen er først gældende herefter.

For at kunne komme i kontakt med dig, svare på anmodninger fra dig og administrere konkurrencer, kampagner etc. Behandler vi nedenstående oplysninger:

Personoplysninger, som du giver når du er i kontakt med os. F.eks. via e-mail, brev, telefon eller sociale medier. Først og fremmest indsamler vi de oplysninger, vi har brug for, for at kunne kontakte dig – eksempelvis navn, telefonnr. og e-mail adresse.

Oplysninger, som indsamles ved anvendelse af vores digitale ydelser
Når du bruger en af vores hjemmesider eller vores app, indsamler vi oplysninger om din brug af tjenesten. Nogle af disse oplysninger kan være personoplysninger, f.eks. dit IP-nummer. Vi indsamler også oplysninger om, hvordan du navigerer i tjenesten, hvilke søgninger du foretager og hvilke rejse-produkter, du er interesseret i. Hvis du er logget ind på Min billet eller giver os data, der gør det muligt for os at identificere dig, vil vi forbinde data om dit brugsmønster med andre oplysninger, som vi har indsamlet om dig.

Dette gør vi med henblik på at forbedre din brugeroplevelse og samtidig kunne give dig den bedst mulige service.

Oplysninger, som indsamles fra en anden end dig
Ved bestilling og kontakt med os i forskellige sammenhænge kan det ske, at en person giver personoplysninger om en eller flere medrejsende. Vores udgangspunkt er, at den, der giver os sådanne oplysninger, har indhentet alle de medrejsendes accept til at give sådanne personoplysninger til os. Hvis du ikke selv har foretaget en bestilling, og en anden har foretaget en bestilling, hvor du indgår, indsamler vi personoplysninger om dig fra den pågældende person. Det samme sker, hvis en anden har været i kontakt med os på dine vegne.

Det vil sige at Primo Tours indsamler personoplysninger på følgende vis:

  • Når du vælger at købe og/eller anmode om en af Primo Tours’ serviceydelser.
  • Fra personer der handler på dine vegne.
  • På B2C marked. For eksempel i en salgssituation, hvor der anmodes om tilbud på en af Primo Tours’ serviceydelser og/eller anmodes om en samarbejdsaftale.
  • Via browser cookies og web beacons.
  • I forbindelse med brug af Primo Tours’ digitale ydelser, herunder også app.
  • Når du abonnerer på Primo Tours’ nyhedsbreve eller tilmelder dig konkurrencer
  • Når du giver feedback og bidrager til kundeundersøgelser og spørgeskemaer.
  • Fra sociale medier, reklame- og analyseudbydere

Venligst bemærk at hvis du ikke giver os visse personoplysninger, kan det forhindre os i at levere produkter og tjenester som du ønsker, eller forhindre os at indgå aftaler med dig om produkter eller tjenester.

Hvilke informationer indsamler Primo Tours?

Hvad er personoplysninger?

Personoplysninger er al slags information, som direkte eller indirekte kan relateres til en fysisk person. Det gælder f.eks. navn, personnummer, adresse, mailadresse og telefonnummer. Det gælder f.eks. også billetnumre, krypterede data og forskellige typer af elektroniske identiteter som IP-numre, hvis de kan knyttes til fysiske personer.

Primo Tours indsamler blandt andet følgende personoplysninger:

  • Navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse, fødselsdato samt andre almene personoplysninger.
  • Kreditkortoplysninger – eventuelt som garanti for din reservation / depositum.
  • Købshistorik herunder også brugen af Primo Tours’ app og/eller andre digitale serviceydelser.
  • Feedback via vores kundeundersøgelser.
  • Feedback via fysiske eller onlinebaseret konkurrencer
  • Feedback på sociale medier og andre digitale platforme.
  • Browserinformationer.

Du kan, efter eget ønske, vælge at give Primo Tours personoplysninger udover de almene personoplysninger, som du vurderer kan have betydning enten af sikkerhedsmæssige hensyn og/eller for at give Primo Tours mulighed for skræddersy serviceydelsen specielt til dig.

Det kan f.eks. være oplysninger om:

  • Handicap
  • Særlige fødevarepræferencer
  • Medicinsk tilstand

Såfremt du vælger at gøre dette, betragter Primo Tours det samtidig som et samtykke til at kunne registrere og gemme disse følsomme oplysninger på din profil. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage, og bede os fjerne disse oplysninger.

Udover at modtage oplysninger fra dig selv, vil Primo Tours i nogle tilfælde supplere vores informationer med oplysninger, som vi har modtaget af tredjepart, f.eks. en gruppeansvarlig eller en samarbejdspartner.

I disse tilfælde er det pålagt tredjeparten at informere de involverede gæster om Primo Tours’ vilkår og betingelser samt nærværende persondatapolitik. Ligeledes er det pålagt tredjeparten at sørge for den nødvendige indhentning af samtykker til registrering og behandling af eventuelle følsomme oplysninger.

Online køb med kreditkort

Primo Tours anvender Dansk Internet Betalings System (DIBS www.dibs.dk), i forbindelse med dine køb af varer og betaling med kreditkort. Såvel DIBS som www.primotours.dk er godkendt og certificeret af Pengeinstitutternes Betalings System (www.pbs.dk). 

Hvad er formålet med indsamlingen 

Primo Tours indsamler udelukkende personoplysninger, som er nødvendige for det formål, der beskrives i de særskilte vilkår og betingelser for den pågældende serviceydelser samt i nærværende persondatapolitik.

Det er den enkelte serviceydelse, der både afgør hvilke personoplysninger Primo Tours indsamler samt formålet med indsamlingen.

Administration af din rejse
For at kunne levere de rejseydelser, som du har bestilt hos os, bruger vi dine personoplysninger på forskellige måder. Oplysningerne anvendes til at udstede billetter og rejsedokumenter samt til at foretage hotelbestillinger og gennemføre betaling af de ydelser, du har bestilt. Hvis du har bestilt yderligere ydelser såsom lejebil, transfer, udflugtspakker osv., bruges oplysningerne på samme måde til at levere disse ydelser.

Administration af din rejse indbefatter også brugen af dine oplysninger til bogføring, afregning, revision, kredit eller anden verifikation af betalingskort, immigration og toldkontrol.

Kundepleje
Vi bruger dine personoplysninger med henblik på at give dig den bedste service, hvis du kontakter os med spørgsmål, kommentarer eller reklamationer. Vi bruger eksempelvis dit navn og billetnummer til at identificere dig og din rejse. Vi bruger dine kontaktoplysninger, f.eks. mailadresse og telefonnummer, til at kontakte dig i tilfælde af spørgsmål.

Udsendelse af information
Når du har bestilt en rejse med os, bruger vi dine personoplysninger til at sende bekræftelse, spørgeskema, vigtige oplysninger om din kommende rejse og tilbud relateret til rejsen. Dette sker til den mailadresse eller det telefonnummer, der blev oplyst, da du bestilte rejsen.
Når du er kommet hjem fra din rejse, sender vi et spørgeskema til dig, hvor beder dig om at besvare spørgsmål om din rejse, for at hjælpe os med at forbedre vores ydelser.

Før, under og efter din rejse vil vi, når relevant, sende dig vigtig information eksempelvis via App eller sms til det mobilnummer, der blev oplyst ved bestilling af rejsen. Det kan f.eks. være information om afvigelser som f.eks. tidsændringer og andre ændringer i forhold til din rejse. Disse informationer sendes enten via mail, brev, sms eller telefonisk, afhængigt af ændringen og de kontaktoplysninger, som har vi har på dig.

Markedsføring og personalisering
Kundeoplysningerne kan bruges af Primo Tours i markedsføringssammenhæng i forbindelse med specifikke rejser med Primo Tours, kontakten vil ske via brev eller mail og sms, i det omfang vi har dit samtykke hertil.

Hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine personoplysninger til at sende nyhedsbrevet til dig, og til at tilpasse indholdet i nyhedsbrevet til netop dig. Det gælder din mailadresse, oplysninger om din rejsehistorik, dit brugsmønster og dine præferencer. Ved hjælp af disse data kan vi give dig de tilbud, som vi tror, at du har størst interesse i og fordel af.

Hvis du alene har afgivet din mailadresse i forbindelse med et køb til brug for fremsendelse af fx billet, boardingpas, oplysninger om ændring af afgangstider, yderligere rejseinformation – vedrørende en bestemt rejse, vil vi ikke fremsende markedsføringsmateriale eller nyhedsbreve til denne mailadresse, med mindre du i forbindelse med dit køb eller i anden anledning har givet særskilt samtykke hertil.

På vores hjemmesider kan vi vælge at bruge information om vores brugere til den såkaldte personalisering. Det betyder, at vi kan vælge at bruge de oplysninger, som vi har indsamlet om dig og din brug af vores ydelser til at påvirke, hvordan indholdet på hjemmesiden ser ud, når netop du besøger den. Tilpasningen kan f.eks. være, at vi gemmer og viser oplysninger om de destinationer, som du søgte ved et tidligere besøg på vores hjemmeside, sprogindstillinger samt visning af annoncer og tilbud, som vi tror passer til netop dig og dine rejsepræferencer.

Vi gør også brug af personalisering i vores kommunikation via sociale medier.

 Til analyse af brugsmønstre og personalisering bruger vi cookies. Læs om vores cookie politik her.

Udvikling af ydelser og service
Vi bruger de oplysninger, som vi indsamler om vores kunder, til at udvikle og forbedre vores produkter og ydelser. Dette gælder vores digitale ydelser, hvor vi analyserer brugeradfærd for at udvikle, hvordan vi præsenterer oplysninger og kampagner samt udformer funktioner. Dette gælder også udviklingen af vores produkter efter kundernes behov og adfærd og f.eks. for at afhjælpe mangler eller forøge sikkerheden.

Lovbestemmelser
Dine personoplysninger kan også blive behandlet for, at vi skal være i stand til at opfylde forpligtelserne i henhold til love og regler, f.eks. vedrørende sikkerhed og rapportering.

Lagringstider
Primo Tours gemmer de personoplysninger, som vi indsamler, i vores kundedatabase. I kundedatabasen gemmes personoplysninger og rejsehistorik indtil du gør opmærksom på at du ønsker at blive glemt.

På Min Billet gemmes de oplysninger, som du har registreret der, så længe din booking reference er aktivt. Herefter gemmes oplysningerne i vores kundedatabase.

Hvis du er tilmeldt vores nyhedsbrev, vil vi gemme dine kontaktoplysninger, så længe du vælger at fortsætte med at modtage nyhedsbrevet.

De samme personoplysninger kan gemmes flere forskellige steder til forskellige formål. Det kan betyde, at en oplysning, der er fjernet fra et system eller anonymiseret, fordi den ikke længere er nødvendig, stadig kan findes i et andet system, hvor den gemmes i henhold til en aftale eller til et andet formål, hvor der stadig er behov for personoplysningen.

Primo Tours’ tekniske og organisatoriske foranstaltninger for sikker behandling af dine personoplysninger
Vi foretager løbende foranstaltninger for at opfylde principperne om ”integreret databeskyttelse og databeskyttelse som standard". Vi evaluerer løbende risici i den personoplysningsbehandling, der finder sted, og tager de nødvendige forholdsregler for at mindske risikoen.

Primo Tours’ formål med indsamling af personoplysninger kan være ét eller flere af følgende:

  • Behandling af dine reservationer og køb af Primo Tours’ serviceydelser.
  • Kontakt til dig før, under eller efter dit ophold.
  • Opfyldelse af din anmodning om serviceydelser.
  • Forbedring og udvikling af Primo Tours’ produkt sortiment, serviceydelser – herunder også digitale serviceydelser
  • Tilpasning af Primo Tours’ kommunikation og markedsføring til dig.
  • Analyse af din brugeradfærd og re-marketing.
  • Tilpasning af samarbejdspartneres kommunikation til dig.
  • Købshistorik og købsadfærd.
  • Opfyldelse af lovkrav, herunder bl.a. bogføringsloven.

Det juridiske grundlag for behandlingen

Håndtering og lagring af personoplysninger

Primo Tours’ juridiske grundlag for at behandle dine personoplysninger
Herunder redegøres for de juridiske grundlag, hvorpå Primo Tours baserer behandlingen af dine personoplysninger både i forbindelse med afvikling samt overholdelse af rejseaftalen og på baggrund af legitim interesse eller fordi oplysningen er nødvendig for at opfylde juridiske forpligtelser.

Primo Tours kan eksempelvis behandle dine personoplysninger, fordi det er nødvendigt for at opfylde en kontrakt, som du er part i. Det kan for eksempel være i forbindelse med hotelophold, afvikling af udflugter eller andre serviceydelser

Ligeledes kan Primo Tours behandle dine personoplysninger for at kunne gennemføre visse handlinger og/eller forberedelser på din anmodning forud for indgåelse af en kontrakt.

Behandlingen kan også finde sted for at Primo Tours kan forfølge en legitim interesse, medmindre din interesse går forud for dette.

Af legitime interesser, som Primo Tours forfølger kan blandt andet nævnes statistik, kundeundersøgelser, interessebaseret markedsføring og analyse af generel brugeradfærd med blandt andet det formål at forbedre dine fordele, din oplevelse samt kvaliteten af Primo Tours’ serviceydelser før, under og efter din rejse.

Oplyser du Primo Tours om særlige præferencer og hensyn, såsom helbredsmæssige oplysninger, handicap, religiøs overbevisning eller lignende, bruger Primo Tours oplysningerne til at tilpasse den pågældende serviceydelse efter dine anvisninger. Primo Tours bruger derfor ikke disse oplysninger til andre formål, end det du beder os om.

I nogle tilfælde vil Primo Tours modtage personoplysninger fra tredjepart eksempelvis i forbindelse med en gruppereservation og/eller en individuel overnatning foretaget af tredjepart – eksempelvis af et familiemedlem eller lignende.

I disse tilfælde er den ansvarlige for gruppen og/eller reservationen pålagt at informere de involverede gæster om Primo Tours’ vilkår og betingelser samt nærværende persondatapolitik.

Behandling af dine personoplysninger er yderligere pålagt Primo Tours ved lov. Det er f.eks. tilfældet i forbindelse med gæsteregistrering ved check-in, hvor det i lovgivningen fremgår hvilke personoplysninger Primo Tours er pålagt at registrere.

Dine rettigheder

I henhold til persondataforordningen, har du en række rettigheder.

Rettighederne er som følger:

  • Du har ret til at få indsigt i, hvilke personoplysninger Primo Tours behandler om dig.
  • Du har ret til at få berigtiget og ajourført de personoplysninger, Primo Tours har registreret om dig.
  • Du har ret til at få slettet de personoplysninger Primo Tours har registreret om dig. Ønsker du at få slettet dine personoplysninger, sletter Primo Tours alle oplysninger, som Primo Tours ikke efter lovgivning er pålagt at skulle gemme, og ophører med at benytte oplysningerne til andre formål end overholdelse af sådanne forpligtelser.
  • Er behandlingen af personoplysninger baseret på et samtykke fra dig, har du ret til at trække samtykket tilbage, hvilket betyder, at behandling herefter ophører, medmindre Primo Tours efter lovgivning er pålagt at skulle behandle personoplysningerne.

Du kan ved skriftlig anmodning til Primo Tours enten modtage en udskrift af dine personoplysninger, få ajourført dine personoplysninger, gøre indsigelser eller anmode om at få slettet dine personoplysninger.

Anmodningen skal underskrives af dig og indeholde dit navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse samt evt. booking numre samt mærkes ”Anmodning om persondataudtræk”. Vi vil endvidere kunne anmode om yderligere dokumentation for, at du er den du udgiver dig for. Dette gør vi alene for at beskytte dine oplysninger.

Du kan også kontakte Primo Tours, hvis du mener, at dine persondata bliver behandlet i strid med lovgivningen eller andre retlige forpligtelser.

Herunder finder du et eksempel på, hvordan din ansøgning om persondataudtræk kan se ud:


Persondataudtræk - til den ansvarlige for Primo Tours’ persondata

Hermed ansøger jeg om indsigt i hvilke personoplysninger der behandles om mig af Primo Tours A/S.

...........................................................................
(By og dato)
..........................................................................
(Underskrift)
.........................................................................
(Navn med blokbogstaver, personnummer og adresse)

(mailadresse/telefonnummer)
…………………………………………………………………….


Anmodningen fremsendes til:

Primo Tours A/S
Rindumgårds Allé
6950 Ringkøbing
Att.: CEO Bjarke Hansen

Primo Tours vil indenfor 1 måned efter modtagelsen af din anmodning om udskrift fremsende denne til din postadresse eller per e-mail.

Ved anmodninger om rettelser og/eller sletning af dine personoplysninger, undersøger Primo Tours, om betingelserne er opfyldt, og gennemfører i så fald ændringer eller sletning så hurtigt som muligt.

Primo Tours kan afvise anmodninger, der enten er urimeligt gentagende, kræver uforholdsmæssig teknisk indgriben (for eksempel at udvikle et nyt system eller ændre en eksisterende praksis væsentligt), påvirker beskyttelsen af andres personlige oplysninger, eller i situationer hvor den ønskede handling må anses for værende yderst kompliceret (for eksempel anmodninger om oplysninger, der udelukkende findes som sikkerhedskopier).

Opbevaringssikkerhed og deling af dine personoplysninger

Primo Tours beskytter dine personoplysninger og har vedtaget interne regler om informationssikkerhed, som indeholder instrukser og foranstaltninger, der beskytter dine personoplysninger mod at uautoriseret offentliggørelse og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til dem.

Primo Tours har fastlagte procedurer for tildeling af adgangsrettigheder til de af vores medarbejdere, der behandler evt. følsomme persondata og data, der afdækker oplysninger om personlige interesser og vaner.

For at undgå datatab tager Primo Tours løbende back up af vores datasæt ved brug af underdatabehandlere.

I tilfælde af et sikkerhedsbrud, der resulterer i en høj risiko for dig for fx diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil Primo Tours underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt samtidig med at skaden begrænses i bedst mulige omfang.

Primo Tours’ sikkerhedsprocedurer bliver løbende revideret på baggrund af den nyeste teknologiske udvikling.

Udover Primo Tours’ interne systemer benytter Primo Tours sig af eksterne leverandører af IT-services, IT-systemer, betalingsløsninger, etc.

Primo Tours deler og videregiver endvidere dine personoplysninger internt i koncernen. Formålet med delingen er at kunne yde den mest optimale service til dig, uanset hvilket hotel eller hvilken medarbejder hos Primo Tours du henvender dig til.

Primo Tours kan i visse tilfælde også være forpligtet til at videregive personoplysninger i henhold til lovgivning eller efter afgørelse fra en offentlig myndighed.

Databehandler og videregivelse af personoplysninger

Interne IT-systemer
Internt håndterer vi personoplysninger i et samlet system for kundedatabase, for bestilling- og salgs samt for vores kundeservice. Dette systemer er designet til at kunne levere de ydelser, som du har bestilt fra os, og til at kunne håndtere spørgsmål og kundepleje i forbindelse med udførelsen af disse ydelser. Dette system kan håndtere alle de personoplysninger, som vi indsamler.

Webanalysefirmaer
Vi bruger eksterne leverandører til personalisering og analyse af brugeradfærd på vores hjemmesider og brugerfeedback. Disse virksomheder håndterer personoplysninger på vores vegne. De oplysninger, det drejer sig om, er først og fremmest oplysninger, der indsamles via cookies og håndteres på et anonymt og aggregeret niveau.

Betalingsløsninger
Vi bruger ekstern leverandør til at håndtere betalinger. Leverandøren har adgang til personoplysninger såsom navne, adresser og betalingsoplysninger. Denne håndtering er nødvendig for, at vi skal kunne levere de ydelser, som du har bestilt fra os.

Kontaktydelser
Vi bruger eksterne leverandører til at sende information via sms før og under en rejse. Disse leverandører har adgang til personoplysninger i form af telefonnumre.

Vi bruger en ekstern leverandør til at tilbyde chatfunktioner. Leverandøren har adgang til de oplysninger, der gives i chatten. Du accepterer leverandørens persondatapolitik, når du starter chatfunktionen.

Leverandører af rejserelaterede ydelser
For at kunne tilbyde nogle af de ydelser, som du har bestilt fra os, bruger vi leverandører og aftalepartnere. Det vil ofte være nødvendigt, at vi giver personoplysninger til disse for at tjenesten skal kunne udføres.

Hoteller
Vi benytter hoteller på vores destinationer i både længere perioder og til individuelle bestillinger på kundens anmodning. Hotellerne, både indenfor og udenfor EU/EØS, har adgang til de personoplysninger, som er nødvendige for, at en bestilling skal kunne foretages. Det vil sige, når det er relevant med oplysninger om navn, fødselsdato, alder og køn for alle passagerer på bestillingen samt adresse og kontaktoplysninger for den hovedrejsende.

Flyselskaber
Vi tilbyder flyrejser med adskillige flyselskaber. Vi videregiver de nødvendige personoplysninger om de rejsende, der skal rejse med det pågældende flyselskab. Det er navn, fødselsdato, alder og køn for alle passagerer på bestillingen samt adresse og kontaktoplysninger for den hovedrejsende. Overførslen af oplysningerne for de rejsende sker enten via datasystemerne Galileo, Amadeus eller Paxport, eller det sker direkte til flyselskabet med passagerlister, såkaldte paxlister.

Handlingsagenter
Afhængigt af hvilket flyselskab, der bruges til rejsen, og hvilken lufthavn rejsen afgår fra, benyttes forskellige former for handlingsagenter til at udføre tjenesteydelser i forbindelse med rejsen til lufthavnen. Det kan f.eks. dreje sig om check-in og bagagehåndtering. I forbindelse med udførelsen af disse ydelser kan handlingsagenten få adgang til visse personoplysninger, der er nødvendige for at kunne udføre tjenesten.

Øvrigt
Hvis du bestiller andre rejserelaterede ydelser via os, både indenfor og udenfor EU/EØS, f.eks. udflugter eller andre aktiviteter, kan der i relevante tilfælde gives personoplysninger til den person, der skal udføre tjenesten, hvis det er nødvendigt for at levere den bestilte tjeneste. Det kan f.eks. være dit navn, fødselsdato, alder og køn for alle passagerer på bookingen, og adresse og kontaktoplysninger for den hovedrejsende.

Udlevering til tredje land
Da vi arrangerer rejser til store dele af verden, er nogle af vores partnere (eksempelvis hoteller) uden for EU/EØS-området. Det betyder, at personoplysninger kan blive overført til samarbejdspartnere i disse lande til samme formål, som beskrevet ovenfor, når det er nødvendigt for at levere den ydelse, du har anmodet om. Uanset hvilket land, vi sender dine personoplysninger til, har vi en forpligtelse til at sikre, at der opretholdes et højt beskyttelsesniveau for dine personoplysninger.

Konkurrencer

Du kan deltage i vores konkurrencer, fx på vores hjemmeside, vores sociale medier og hvor du ellers møder os. De oplysninger, som du opgiver i konkurrencen, kan bruges til at kontakte dig i forbindelse med afvikling af konkurrencen (fx kontakte dig hvis du vinder).  

 Ved deltagelse i vores konkurrencer accepterer du også, at vi må offentliggøre dit navn på hjemmesiden, i nyhedsbrevet og på Facebook, hvis du vinder

Du tilmeldes samtidig med konkurrencen vores nyhedsbrev med gode rejsetilbud og inspiration til en rigtig go’ ferie. Det er gratis at være tilmeldt nyhedsbrevet, og du kan til enhver tid ændre hvilke nyhedsbreve du ønsker at modtage samt afmelde dig igen. Vi bruger relevante informationer til at gøre markedsføringen mere relevant til dig. Vi sender ikke markedsføring til dig uden din accept.

Cookies

Primo Tours anvender cookies til Primo Tours digitale ydelser. Yderligere oplysning om vores cookiepolitik finder du her.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller klager til Primo Tours’ behandling af personoplysninger kan du henvende dig skriftligt til:

Primo Tours A/S
Rindumgårds Allé
6950 Ringkøbing

Mrk: GDPR

Medfører dette ikke en afklaring, kan en eventuel klage herefter rettes til Datatilsynet.

Den aktuelle kontaktadresse kan findes på www.datatilsynet.dk.

Eventuelle ændringer af persondatapolitikken meddeles ved offentliggørelse af nye vilkår og betingelser på Primo Tours’ hjemmeside.

Du kan se datoen for sidste revision af politikken nedenfor.

Maj 2018

Cookiepolitik

Hos Primo Tours ønsker vi at være tydelige og åbne omkring, hvordan vi indsamler og bruger data, der er relateret til dig. Med denne politik beskriver vi, hvordan og hvornår vi anvender cookies. Denne politik for cookies gælder for alle Primo Tours-produkter eller -tjenester, der sammenkædes med denne politik eller inkorporerer den via henvisning.

Bruger Primo Tours cookies?

Ja. Vi anvender cookies og andre teknologier for at sikre, at alle gæster hos Primo Tours får den bedst mulige oplevelse. Cookies hjælper os også med at beskytte din konto. Når du besøger eller bruger vores tjenester, accepterer du samtidig brugen af cookies og lignende teknologier med henblik på de formål, der er beskrevet i denne cookie politik.

Hvad er en cookie?

En cookie er en lille fil, der gemmes på en enhed, og som aktiverer nogle af Primo Tours’ funktioner. Cookies kan f.eks. gøre os i stand til at identificere din enhed, beskytte din adgang til Primo Tours og vores websteder og endda hjælpe os med at fortælle os, om andre forsøger at få adgang til din konto på en fremmed enhed.

Hvornår placerer Primo Tours cookies?

Vi bruger cookies på vores websteder, f.eks. på www.primotours.dk, vores booking vindue og på vores sociale medier mfl.. Alle browsere, der besøger disse websteder, modtager cookies fra os.

Hvilken type cookies bruger Primo Tours?

Vi anvender to typer: “persistent cookies” og “session cookies”. En “persistent cookie” hjælper os med at genkende dig som eksisterende bruger, så du nemmere kan komme tilbage til Primo Tours eller interagere med vores tjenester uden at skulle logge ind igen. Når du er logget ind, vil en “persistent cookie” forblive i din browser og vil blive læst af Primo Tours, når du kommer tilbage til et af vores websteder eller et partnerwebsted, der bruger vores tjenester. “Session cookies” varer kun så længe som din session (for det meste det aktuelle besøg på et websted, eller så længe browseren er åben, og husker eksempelvis hvor langt du kom i din rejsebooking).

Hvem i Primo Tours bruger cookies?

Det er fortrinsvis Primo Tours’ afdeling for produktudvikling samt salg- og marketingafdeling, som anvender cookies.

Hvad bruges cookies til?

Cookies kan bruges til at genkende dig, når du eksempelvis besøger www.primotours.dk, huske dine præferencer og give dig en tilpasset oplevelse i tråd med dine indstillinger. Cookies kan også gøre det mere sikkert og hurtigere for dig at kommunikere med Primo Tours.

AnvendelseBeskrivelse
NødvendigeNødvendige cookies hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner, såsom side-navigation og adgang til sikre områder af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere optimalt uden disse cookies.
FunktionelleVi indsamler oplysninger om dine foretrukne indstillinger og valg på hjemmesiden. Det gør vi for at kunne vise dig den version af hjemmesiden, der passer til dine præferencer. Oplysningerne bliver brugt til at afgøre, hvilken region og sprog du foretrækker, til at vise videoer og andre visuelle elementer på hjemmesiden.
PræferencerCookies kan fortælle os om dit foretrukne sprog og dine præferencer for kommunikation. De kan gøre det lettere for dig at udfylde formularer på www.primotours.dk. De kan også give dig funktioner, viden og tilpasset indhold sammen med vores plugins.
MarketingVi kan bruge cookies til at vise dig relevante annoncer både på og uden for Primotours-webstedet. Vi kan også bruge cookies til at finde ud af, om en person, der har set en annonce, senere besøgte og foretog en handling (f.eks. downloadede en rejsebeskrivelse eller foretog et køb) på annoncørens websted. Vores partnere kan på samme måde bruge en cookie til at finde frem til, om vi har vist en annonce, og hvordan den har klaret sig, eller give os oplysninger om, hvordan du interagerer med dem. Vi kan også samarbejde med en partner om at vise dig en annonce på eller uden for www.primotours.dk, f.eks. efter at du har besøgt en partners websted eller app.
StatistikVi indsamler oplysninger om, hvordan du interagerer med hjemmesiden, herunder hvor ofte du besøger siden, og hvilke sider du kigger på. Det gør vi for at kunne optimere design, brugervenlighed og styrke effektiviteten af hjemmesiden. Derudover bruger vi oplysningerne til at give dig personaliseret indhold og udarbejde markedsanalyser.

 

Hvordan anvendes cookies i forbindelse med annoncer?

Cookies og annonceteknologi såsom pixels og tags hjælper os med at vise dig mere relevante annoncer. De hjælper os også med auditering, research og rapportering for annoncører, de giver os en bedre forståelse med henblik på forbedringer af vores tjenester, og de viser, hvornår du har fået vist indhold. Bemærk: Da din webbrowser kan hente annoncer direkte fra tredjeparters annoncenetværksservere, kan disse netværk se, redigere eller oprette tredjepartscookies, på samme måde som hvis du havde anmodet om en webside fra deres websted. Annoncer, der leveres af Primo Tours, kan også oprette tredjepartscookies.

Medmindre du sletter disse cookies fra din browser, vil vi muligvis bruge disse oplysninger til at:

  • levere samlede rapporter om annonceaktivitet til de annoncører og websteder, der hoster annoncerne.
  • hjælpe til at få indsigt i de besøgendes adfærd på deres websted eller app.
  • registrere og bekæmpe svindel og andre risici med henblik på at beskytte brugere og partnere.
  • forbedre vores produkter.

Vi videregiver ikke personlige oplysninger til annoncørerne, medmindre du har givet os tilladelse. Du kan fravælge interessebaseret annoncering, der er baseret på data, som indsamles af tredjepartswebsteder, ved at redigere dine indstillinger. Bemærk, at dette ikke fjerner annoncerne på de sider, du besøger; men at de annoncer, du får vist, muligvis ikke er tilpasset dine interesser.

Hvilke tredjepartscookies anvender Primo Tours?

Du kan se nogle af de tredjepartscookies, der findes på vores websites, i vores cookieoversigt i bunden af denne side. Bemærk, at navnene på cookies, pixels og andre teknologier kan ændres med tiden

Kontrol over cookies

I de fleste browsere kan du selv styre brugen af cookies ved hjælp af indstillingerne. Hvis du begrænser muligheden for, at websteder kan gemme cookies, kan du få en ringere brugeroplevelse, fordi webstederne ikke længere tilpasses til dig. Du vil muligvis heller ikke kunne gemme tilpassede indstillinger, såsom loginoplysninger.

Sådan gør du, hvis du ikke ønsker, at der installeres cookies, eller hvis du vil have dem fjernet

Hvis du ikke ønsker, at vi anvender cookies, når du besøger www.primotours.dk, kan du fravælge nogle af vores cookies på siden med dine indstillinger. Hvis du ikke vil have cookies, kan du ændre dine browserindstillinger på din computer eller anden enhed, hvor du besøger Primo Tours. Hvis du bruger Primo Tours uden at ændre browserens indstillinger, går vi ud fra, at du gerne vil modtage alle cookies på Primo Tours’ websted. De fleste browsere indeholder også funktioner, der giver dig mulighed for at gennemse og slette cookies, bl.a. Primo Tours-cookies. Bemærk, at Primo Tours-webstedet ikke fungerer optimalt uden cookies.

Tredjeparts samarbejdspartnere, som gemmer cookies på Primo Tours’ websites

  • Facebook
  • Instagram
  • Hubspot
  • Subscriber
  • Trustpilot
  • Hotjar
  • Google Marketing Platform
  • Microsoft
  • Bing
  • Advantage Media
  • Trace Ad
  • TradeDoubler
  • Ad service
  • Youtube
  • Tourpaq
  • GetBlue
  • Google Maps
  • Traxbit