FAQ / Værd at vide

I nedenstående vidensdatabase har vi samlet alle de spørgsmål og svar du måtte have, inden du skal på charterferie med Primo Tours.

Måtte du have spørgsmål, som ikke findes nedenfor, er du selvfølgelig meget velkommen til at kontakte Primo Tours. Kontakt Primo Tours her.

God fornøjelse!

 

Afbestillingsforsikring

  • I tilfælde af sygdom før afrejse, kan afbestillingsforsikring tegnes i forbindelse med bestilling af rejsen.
  • Senest sammen med indbetaling af depositum, har du mulighed for at tilkøbe afbestillingsforsikring.
  • Forsikringen dækker, når du ikke har mulighed for at påbegynde rejsen på grund af død eller akut sygdom hos dig selv, familie eller rejseledsager.
  • Der henvises iøvrigt til forsikringsbetingelserne hos Gouda Rejseforsikring.
  • Pris kr. 195 pr. person til rejsemål omkring Middelhavet.

Bagage

  • Hver voksen passager samt hvert barn over 2 år kan tilkøbe 1 stk. bagage af maximum 20 kg, som indcheckes på flyet (Porto Santo max 15 kg.), samt 5 kg håndbagage som må medbringes ombord. Håndbagagen må maksimalt måle 50 x 40 x 23 cm.
  • Spædbørn under 2 år kan ikke medbringe bagage ombord på flyet.
  • Vægtgrænserne for bagage kan variere afhængigt af hvilket flyselskab, der benyttes. Dette oplyses ved bestilling af rejsen.
  • Kørestole medbringes som fribagage.
  • Klapvogn medbringes som fribagage og skal checkes ind sammen med den øvrige bagage.
  • Andet udstyr (golfbags, cykel, surfboards etc.) afregnes efter gældende takst og skal forudbestilles.
  • Ekstra overvægt kan bestilles hjemmefra i forbindelse med bestilling af rejsen.
  • Eventuel ekstra overvægt ud over hvad der er bestilt, skal afregnes direkte til lufthavnspersonalet. Prisen varierer mellem de enkelte flyselskaber.

Bestilling

  • Bestilling af en rejse kan ske ved elektronisk, telefonisk, skriftlig eller personlig henvendelse til Primo Tours.
  • Når der er afgivet bestilling af en rejse udsteder Primo Tours et rejsebevis.
  • Rejsebeviset er din billet og skal forevises i lufthavnen og ved indkvartering på hotellet.
  • Ved alle henvendelser til Primo Tours skal det rejsebevisnummer, som er anført i øverste venstre hjørne på rejsebeviset, opgives.

Betaling

Ved bestilling mere end 60 dage før afrejse:

  • Depositum udgør kr. 2.000,- pr. person. + evt. afbestillingsforsikring, som skal være Primo Tours i hænde senest 3 dage efter bestilling.
  • Restbeløbet skal være os i hænde senest 60 dage før afrejse.

Ved bestilling mindre end 60 dage før afrejse.

  • Rejsens fulde pris skal være Primo Tours i hænde senest 48 timer efter bestilling.
  • Betaling kan foretages på hjemmesiden med kort. Du skal bruge informationer fra rejsebeviset for at indbetaling kan gennemføres.
  • Betaling kan også foretages via FI-kort, eller via Mobilepay. Betalings-ID til dette fremgår af rejsebeviset.
  • Overholdes betalingsbetingelserne ikke, annulleres rejsen automatisk.

Børn

  • Det er barnets alder på hjemrejse tidspunktet, der bestemmer rabattens størrelse.
  • Barnets alder skal oplyses ved rejsens bestilling.
  • Normalt kontrolleres fødselsdato i lufthavnen for børn under 2 år.
  • Børn under 2 år koster 500 kr. (ét barn pr. voksen).
  • Eventuelle ekstra udgifter til barneseng, måltider etc. afregnes direkte til hotellet.
  • Der kan ikke bestilles bagage til børn under 2 år, men der kan bestilles ekstra vægt eller ekstra kuffert til de voksne.
  • Der kan medbringes en klapvogn uden beregning til børn under 2 år (Her anbefales det at leje en airshell til beskyttelse under transporten).
  • Bemærk, at familier med børn under 2 år aldrig må sidde ved nødudgangen på flyrejsen.
  • Børn mellem 2-12 år, som deler lejlighed/hotelværelse med 2 voksne opnår betydelig børnerabat, afhængig af indkvarteringsform.

Dyr på hotellet

Dyr som eksempelvis myg, myrer og kakelakker kender ikke forskel på et hotels standard. Insekter kan derfor findes på selv hoteller med højeste kategorisering. Dog kan du altid kontakte din rejseleder, som vil sørge for, at der vil blive sprøjtet mod insekster, hvis du oplever, at de er til gene for dit ophold.

Der findes løsgående hunde og katte på alle vores rejsemål. Vi henviser til, at du ikke fodrer og rører ved dyrene. Vi gør opmærksom på, at nogle hoteller ligger nær lokale miljøer, hvorfor eventuel støj fra husdyr kan forekomme.

Flyselskaber

Når du booker ferien hos Primo Tours, er det Atlantic Airways eller SAS (Scandinavian Airlines), der står for selve flyrejsen.

Forsikringer

Det blå kort

  • Rejseforsikring er vigtigere end nogensinde. Den offentlige sygesikring (det gule kort), dækker ikke længere (fra sommer 2014) udgifterne hvis man bliver syg eller kommer ud for et uheld på en rejse. Det "blå kort" kan fåes på kommunen og kan bruges til rejser inden for EU. Se mere her

Gouda Rejseforsikring

  • Primo Tours samarbejder med Gouda Rejseforsikring, som har et stort udvalg af rejseforsikringer.
  • Vi anbefaler kraftigt at tegne en Årsrejse-forsikring, Europa.
  • Rejseforsikring kan tegnes i forbindelse med, at man bestiller rejsen på www.primotours.dk eller +45 8818 4618
  • Læs mere om årsrejseforsikringen lige her.

Gravide passagerer

Rejser med fly som gravid

Det er flyselskabets regler for gravide rejsende, der afgør, hvorvidt en gravid må være passager i et fly. 
Flyselskaberne har forskellige regler for, hvornår en gravid senest må flyve i sit graviditetsforløb. Det er i den forbindelse hjemkomstdatoen, der er gældende.

SAS

Ved graviditet med ét barn
Du kan rejse frem til fire uger før termin

Fra fire til to uger før termin:
Rejsetiden må ikke overstige fire timer
Du skal udfylde en formular ikke senere end 10 dage før afgang, som skal godkendes af SAS Medical Department

Mindre end to uger før termin:
Af hensyn til din og dit ufødte barns sikkerhed vil du ikke få lov til at flyve med SAS.

Hvis du er gravid med mere end ét barn:

Der kan forekomme forskellige restriktioner, derfor henvises der til at tjekke flyselskabets regler.

På flyrejser med SAS kan du læse mere om reglerne for gravide her.

Atlantic Aiways

På flyrejser med Atlantic Airways er følgende regler gældende:

Ved graviditet med ét barn:

1. til 34. graviditetsuge: Ingen restriktioner
35. til 37. graviditetsuge: Tilladt at flyve max. 4 timer. Accepteres mod fremvisning af lægeerklæring, som godtgør, at den gravide er i stand til at flyve.
Lægeerklæringen må ikke være ældre end 10 dage. 
Fra og med 38. graviditetsuge: Der er kan ikke rejses med Atlantic Airways.

Ved graviditet med mere end ét barn:

1. til 28. graviditetsuge: Ingen restriktioner
29. til 31. graviditetsuge: Accepteres mod fremvisning af lægeerklæring, som godtgør, at den gravide er i stand til at flyve.
Lægeerklæringen må ikke være ændre end 10 dage.
Fra og med 32. graviditetsuge: Der er kan ikke rejses med Atlantic Airways.
Ved graviditeter med komplikationer skal passageren medbringe en MEDIF-formular fra egen læge.
Du finder MEDIF formularen hér.

På flyrejser med Atlantic Airways kan du læse mere om reglerne for gravide her.

Handicapforhold

Vi gør opmærksom på, at alle Primo Tours' hoteller ikke lever op til definitionen af "handicapvenligt", som vi kender den i Danmark. Primo Tours kan derfor kun i begrænset grad tilbyde rejser til kørestolsbrugere, hvor du ubegrænset kan færdes rundt på hotellet. Derfor anbefaler vi, at du kontakter Primo Tours i god tid, så der er størst mulighed for, at der er et egnet hotel ledigt.

Hjemrejsen fra destinationen

Hjemrejse

  • Normalt vil det korrekte tidspunkt for hjemrejsen være tilgængeligt på hotellet.

Kun fly

  • Har du bestilt en ”Kun flyrejse” skal du 48 timer før afrejsen kontakte PrimoTours A/S servicekontor for at bekræfte hjemrejsebillet, samt at få oplyst seneste mødetid i lufthavnen.
  • Ved ”Kun flyrejse” bedes du henvende dig til Primo Tours rejseleder i lufthavnen ved ankomsten og få udleveret telefonnummer til servicekontoret.

Mødetid i lufthavnen

  • Det er normalt at man har seneste mødetid i lufthavnen 2 timer før flyafgang. Såfremt du ikke møder rettidigt frem i lufthavnen, kan det betyde, at du har tabt retten til hjemrejsen og at alternativ hjemrejse er for egen regning.

Forsinkelser

  • Alle flyselskaber gør sit yderste for at overholde opgivne rejsetidspunkter.
  • Alligevel kan der opstå forsinkelser, afhængig af trafik og vedligehold af flyvemaskinerne. Primo Tours har ingen indflydelse og ansvar for evt. forsinkelser.
    Det er derfor en god idé at kontakte lufthavnen for besked om afrejse- og hjemkomsttidspunkt inden man kører til lufthavnen. Information findes normalt også på www.bll.dk.

Mødetid i lufthavnen

Mødetid i lufthavnen

  • På dit rejsebevis er seneste mødetid i lufthavnen anført.
  • Seneste mødetid er ofte 1½ time før afrejse.
  • Check-in starter ca. 2 timer før flyets afgang.
  • Vær i lufthavnen i god tid, da der kan være kø ved in-checkningen.
  • Vær klar ved gaten senest 15 minutter før afgang.

Hurtig check in

  • For at undgå kø og ventetid har de fleste flypassagerer fra Billund Lufthavn mulighed for at checke in hjemmefra på www.bll.dk.
  • Det er også muligt at checke in via de opstillede automater i lufthavnen – det kræver blot rejsebevis nummer, som findes på din billet.
  • Boardingkort udskrives automatisk og bagagen afleveres ved de udpegede ”bagage drop”.

På rejsemålet

  • Ved ankomsten til rejsemålet vil Primo Tours danske rejseledere vente på dig udenfor ankomsthallen.
  • Rejselederen anviser den bus eller anden valgte befordringsmetode, som kører til dit valgte hotel.
  • Hvis din bagage er udeblevet eller beskadiget, skal du straks melde det til den lufthavn, hvor skaden er opdaget.
  • På feriestedet er Primo Tours rejseledere behjælpelige med at udfylde en såkaldt P.I.R. rapport (Property Irregularity Report) hos de lokale lufthavns myndigheder.
  • I Danmark udfyldes rapporten direkte ved henvendelse til personalet i lufthavnen.
  • Udfyldelse af ovennævnte rapport er en forudsætning for senere at få erstatning.
  • Hvis du mod forventning ønsker at skifte til et andet hotel, end det som du har bestilt ved køb af rejsen, er der i nogen udstrækning mulighed herfor. Henvend dig til en af Primo Tours rejseledere, som vil undersøge mulighederne.
  • Du skal være opmærksom på at skulle betale evt. prisforskel mellem de to hoteller samt ekstraudgifter til ubenyttede senge, som Primo Tours A/S har i forbindelse med flytningen.

 

Pas & visum

  • Kontroller at passet er gyldigt i hele rejseperioden. På rejser indenfor EU skal passet som minimum være gyldigt under hele rejseperioden. 
  • Danske statsborgere har ikke brug for visum til Tyrkiet, hvis turens varighed ikke overstiger 3 måneder. Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder efter afrejse fra Tyrkiet. Der skal være ledige tomme sider i passet ved indrejse, ellers kan man blive nægtet indrejse i landet. For yderligere information, kontakt venligst Den tyrkiske Ambassades informationskontor i København på tlf. 33 20 27 88.
  • Vær venligst opmærksom på, at det kan være nødvendigt med visum i visse lande for ikke skandinaviske statsborgere. Det er den rejsendes eget ansvar at sikre sig, at man overholder det enkelte lands ind- og udrejse regler, herunder pas og visum regulativer. Primo Tours kan ikke stilles til ansvar herfor. 

Prisen indkluderer

  • Flyrejse tur/retur.
  • Dansk rejselederservice.
  • Indkvartering.
  • Passagerafgift, samt alle obligatoriske og udenlandske skatter og afgifter (Turistskat er ikke inkluderet og afregnes direkte med hotellet).
  • Priser er udregnet efter gældende valutakurser, og kan ændres iht. Alm. betingelser, afsnit III.
  • Kun flyrejser (uden indkvartering) er ikke omfattet pakkerejseloven.

Reklamationer

Udbedring af uregelmæssigheder

  • Primo Tours A/S bestræber sig altid på at levere en god ferieoplevelse, men skulle der være ting som ikke er i orden, bedes du omgående henvende dig til din Primo Tours rejseleder, som vil forsøge at udbedre uregelmæssigheder af enhver art, så snart de er orienteret herom.
  • Ved uregelmæssigheder og mangler, som ikke er blevet udbedret tilfredsstillende på rejsemålet, bedes du få en skriftlig bekræftelse af rejselederen.

Reklamationer efter endt ferie skal være Primo Tours i hænde hurtigst muligt efter hjemkomst på kundeservice@primotours.dk. Henvendelser derefter besvares ikke. Der kan forekomme en behandlingstid på op til 4 uger. Anfør venligst rejsens bookingnummer.

Vi gør opmærksom på, at der ikke modtages reklamationer på uspecificerede rejser. 
Der modtages ej heller reklamationer på det grundlag, at andre har fået bedre værelser, eller at andre har betalt en anden pris for samme rejse. 

Såfremt der ved en reklamation ikke opnås enighed, kan sagen indsendes til Pakkerejse-Ankenævnet for en uvildig rådgivning.

Pakkerejse-Ankenævnet
Haldor Topsøes Allé 1 st, bygning 91
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. 45461100
www.pakkerejseankenaevnet.dk

Der kan hos Pakkerejse-Ankenævnet forekomme en behandlingstid på op til 6 måneder.

Hvis der er ikke opnås enighed ved en reklamation, hvor der kun er tale om rene flybilletter, henvises til Forbrugerklagenævnet. Læs mere her

Flyforsinkelser

Har du købt en sammensat pakkerejse hos os (fly + indkvartering), og skulle du mod forventning opleve en flyforsinkelse på udrejsen til rejsemålet, vil du have krav på kompensation ud fra den ferietid du har mistet jævnfør pakkerejseloven. Som flypassager, kan du udover ”Lov om Pakkerejser”, også have krav på kompensation og/eller refusion i henhold til flypassagerers rettigheder under EU-forordning 261.

Din rejse er omfattet af EU-forordning 261, såfremt:

  • Du rejste fra en lufthavn i EU eller ankom til EU med et EU-flyselskab
  • Du ankom til dit rejsemål mindst 3 timer forsinket (Gælder ikke, hvis flyforsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder som uvejr, strejke eller fabrikationsfejl på flyet).

Vi må som rejsebureau ikke håndtere henvendelser angående EU-forordning 261. Du skal søge om kompensation og/eller refusion efter EU-forordning 261 direkte til flyselskabet.

Vi gør opmærksom på, at du først kan søge om dette, når du er ankommet på rejsemålet, samt længden på og årsagen til forsinkelsen er kendt. Flyselskabet har ret til at fratrække den eventuelle kompensation, som du har modtaget fra os, i forbindelse med flyforsinkelsen.

Du kan læse mere om EU-forordning 261 og dine rettigheder her: www.flypassager.dk

Direkte henvendelse til flyselskabet

SAS (Scandinavian Airlines):
Søg om kompensation og/eller refusion her

Atlantic Airways:
Søg om kompensation og/eller refusion her

Værd at vide ved bestilling

  • Alle priser er beregnet ud fra at man bor 2 personer i dobbeltværelse/lejlighed medmindre andet er angivet.
  • 3., 4. og 5. person opnår rabat, hvis de bor i samme værelse /lejlighed. 
  • Personer, der rejser alene betaler eneværelsestillæg.
  • Der er mulighed for 5 eller 6 personer i store 3-værelses lejligheder. Dette vil fremgå af hjemmesiden og under de enkelte lejligheder.
  • Værelses rabatter kan ikke kombineres med andre rabatter.

Værelsestyper

Dobbeltværelse

  • Sove/opholdsrum med enten dobbeltseng eller to enkeltsenge
  • Bad/toilet
  • Balkon

Superior dobbeltværelse

  • Nyrenoveret sove/opholdsrum med enten dobbeltseng eller to enkeltsenge
  • Bad/toilet
  • Balkon

Dobbeltværelse med opredning

  • Sove/opholdsrum med enten dobbeltseng eller to enkeltsenge
  • Ekstra seng/sofa til tredje person
  • Bad/toilet
  • Balkon

Eneværelse

  • Mindre sove/opholdsrum baseret til én person
  • Bad/toilet
  • Ofte balkon
  • Ikke altid af samme standard som øvrige værelser på hotellet

Lejlighed

  • Har du valgt at bo i lejlighed kan det være en god idé at medbringe opvaskebørste, viskestykker, kaffetragt- og poser.
  • Bemærk at der normalt kun er køkkenudstyr til det opgivne antal personer.
  • Vær også opmærksom på at rengøring ikke er at sammenligne med danske forhold og i nogle tilfælde ikke foretages hver dag.

Fordeling af værelser

  • Ved rejsebestilling er du velkommen til at meddele os om eventuelle ønsker omkring værelses- beliggenhed, udsigt o.s.v.
  • Der skal derfor gøres opmærksom på, at det til enhver tid er hotellet, der disponerer over værelsesfordelingen.
  • Vi kan af samme årsag ikke give garanti for specielle ønsker, men alene notere dette som et ønske.
  • På udvalgte hoteller er det muligt at tilkøbe et specifikt værelse for kr. 400,- pr. værelse pr. uge (se information under det pågældende hotel).

 

Ændring af reserveret rejse

  • En reserveret rejse kan, mod gebyr, ændres til et andet hotel, rejsemål eller rejselængde.
  • Indtil 60 dage før afrejse opkræves et gebyr på min. 2.000,- pr. person.
  • Mindre end 60 dage til afrejse betragtes dette som afbestilling.
  • Læs mere om afbestilling under Alm. betingelser, afsnit IV.

DIN TRYGHED ER VORES HØJESTE PRIORITET!
Vi garanterer fuld refusion indenfor 7 dage
hvis Udenrigsministeriet fraråder rejsen
Find en rigtig go' ferie her