FAQ / Værd at vide

I nedenstående vidensdatabase har vi samlet alle de spørgsmål og svar du måtte have, inden du skal på charter med Primo Tours.

Måtte du have spørgsmål, som ikke findes nedenfor, er du selvfølgelig meget velkommen til at kontakte Primo Tours. Kontakt Primo Tours her.

God fornøjelse!

 

Hjemrejsen fra destinationen

Hjemrejse

  • Normalt vil det korrekte tidspunkt for hjemrejsen være tilgængeligt på hotellet.

Kun fly

  • Har du bestilt en ”Kun flyrejse” skal du 48 timer før afrejsen kontakte PrimoTours A/S servicekontor for at bekræfte hjemrejsebillet, samt at få oplyst seneste mødetid i lufthavnen.
  • Ved ”Kun flyrejse” bedes du henvende dig til Primo Tours rejseleder i lufthavnen ved ankomsten og få udleveret telefonnummer til servicekontoret.

Mødetid i lufthavnen

  • Det er normalt at man har seneste mødetid i lufthavnen 2 timer før flyafgang. Såfremt du ikke møder rettidigt frem i lufthavnen, kan det betyde, at du har tabt retten til hjemrejsen og at alternativ hjemrejse er for egen regning.

Forsinkelser

  • Alle flyselskaber gør sit yderste for at overholde opgivne rejsetidspunkter.
  • Alligevel kan der opstå forsinkelser, afhængig af trafik og vedligehold af flyvemaskinerne Primo Tours ingen indflydelse og ansvar på evt. forsinkelser.
    Det er derfor en god idé at kontakte lufthavnen for besked om afrejse- og hjemkomsttidspunkt inden man kører til lufthavnen. Information findes normalt også på www.bll.dk eller tv2’s tekst-tv.

Gravide

  • Normalt accepterer flyselskaberne gravide passagerer, indtil 8 uger før den planlagte termin.
  • Medbring evt. vandrejournal på rejsen.

Forsikringer

Det blå kort

  • Rejseforsikring er vigtigere end nogensinde. Den offentlige sygesikring (det gule kort), dækker ikke længere (fra sommer 2014) udgifterne hvis man bliver syg eller kommer ud for et uheld på en rejse. Det " blå kort" kan fåes på komunen som kan bruges til rejser inden for EU. Se mere her

Gouda Rejseforsikring

  • Primo Tours samarbejder med Gouda Rejseforsikring, som har et stort udvalg af rejseforsikringer.
  • Vi anbefaler kraftigt at tegne en Årsrejse-forsikring, Europa.
  • Rejseforsikring kan tegnes i forbindelse med, at man bestiller rejsen på www.primotours.dk eller +45 8818 4618

Reklamationer

Udbedring af uregelmæssigheder

  • Primo Tours A/S bestræber sig altid på at levere en god ferieoplevelse, men skulle der være ting som ikke er i orden, bedes du omgående henvende dig til din Primo Tours rejseleder, som vil forsøge at udbedre uregelmæssigheder af enhver art, så snart de er orienteret herom.
  • Ved uregelmæssigheder og mangler, som ikke er blevet udbedret tilfredsstillende på rejsemålet, bedes du få en skriftlig bekræftelse af rejselederen.

Udeladelse

  • Undladelse heraf kan medføre tab af retten til senere behandling af reklamation.
  • Der gøres opmærksom på at der ikke modtages reklamationer over uspecificerede rejser.

Mødetid i lufthavnen

Mødetid i lufthavnen

  • På dit rejsebevis er seneste mødetid i lufthavnen anført.
  • Seneste mødetid er ofte 1½ time før afrejse.
  • In-checkning starter ca. 2 timer før flyets afgang.
  • Vær i lufthavnen i god tid, da der kan være kø ved in-checkningen.
  • Vær klar ved gaten senest 15 minutter før afgang.

Hurtig check in

  • For at undgå kø og ventetid har de fleste flypassagerer fra Billund Lufthavn mulighed for at checke in hjemmefra på www.bll.dk .
  • Det er også muligt at checke in via de opstillede automater i lufthavnen – det kræver blot rejsebevis nummer.
  • Boardingkort udskrives automatisk og bagagen afleveres ved de udpegede ”bagage drop”.

På feriestedet

  • Ved ankomsten til rejsemålet vil Primo Tours danske rejseledere vente på dig udenfor ankomsthallen.
  • Rejselederen anviser den bus eller anden valgte befordringsmetode, som kører til dit valgte hotel.
  • Hvis din bagage er udeblevet eller beskadiget skal du straks melde det til den lufthavn, hvor skaden er opdaget.
  • På feriestedet er Primo Tours rejseledere behjælpelige med at udfylde en såkaldt P.I.R. rapport (Property Irregularity Report) hos de lokale lufthavnsmyndigheder
  • I Danmark udfyldes rapporten direkte ved henvendelse til personalet i lufthavnen.
  • Udfyldelse af ovennævnte rapport er en forudsætning for senere at få erstatning.
  • Hvis du mod forventning ønsker at bytte til et andet hotel, end det som du har bestilt ved køb af rejsen, er der i nogen udstrækning mulighed herfor. Henvend dig til en af Primo Tours rejseledere, som vil undersøge mulighederne.
  • Du skal være opmærksom på at skulle betale evt. prisforskel mellem de to hoteller samt ekstraudgifter til ubenyttede senge som Primo Tours A/S har i forbindelse med flytningen.

 

Værelsestyper

Dobbeltværelse

  • Sove/opholdsrum med enten dobbeltseng eller to enkeltsenge
  • Bad/toilet
  • Balkon

Superior dobbeltværelse

  • Nyrenoveret sove/opholdsrum med enten dobbeltseng eller to enkeltsenge
  • Bad/toilet
  • Balkon

Dobbeltværelse med opredning
Sove/opholdsrum med enten dobbeltseng eller to enkeltsenge

  • Ekstra seng til tredje person
  • Bad/toilet
  • Balkon

Eneværelse

  • Mindre sove/opholdsrum baseret til én person
  • Bad/toilet
  • Ofte balkon
  • Ikke altid af samme standard som øvrige værelser på hotellet

Lejlighed

  • Har du valgt at bo i lejlighed kan det være en god idé at medbringe opvaskebørste, viskestykker, kaffetragt- og poser.
  • Bemærk at der normalt kun er køkkenudstyr til det opgivne antal personer.
  • Vær også opmærksom på at rengøring ikke er at sammenligne med danske forhold og i nogle tilfælde ikke foretages hver dag.

Fordeling af værelser

  • Ved rejsebestilling er du velkommen til at meddele os om eventuelle ønsker omkring værelses- beliggenhed, udsigt o.s.v.
  • Der skal derfor gøres opmærksom på, at det til enhver tid er hotellet, der disponerer over værelsesfordelingen.
  • Vi kan af samme årsag, ikke give garanti for specielle ønsker, men alene notere dette som et ønske.

Eneværelser

  • Eneværelser er ofte små værelser og kun til en person – der findes sjældent udsigt og balkon.

 

Børn

  • Det er barnets alder på hjemrejse tidspunktet, der bestemmer rabattens størrelse.
  • Barnets alder skal oplyses ved rejsens bestilling.
  • Normalt kontrolleres fødselsdato i lufthavnen for børn under 2 år.
  • Børn under 2 år koster 500 kr.
  • Et barn pr. voksen.
  • Eventuelle ekstra udgifter til barneseng, måltider etc. afregnes direkte til hotellet.
  • Ingen fribagage, dog kan plads til klapvogn og ekstra vægt bestilles.
  • Bemærk, at familier med børn under 2 år aldrig må sidde ved nødudgangen på flyrejsen.
  • Børn mellem 2-12 år som deler lejlighed/hotelværelse med 2 voksne opnår betydelig børnerabat, afhængig af indkvarteringsform.

Pas & visum

  • Kontroller at passet er gyldigt i hele rejseperioden. På rejser indenfor EU skal passet som minimum være gyldigt under hele rejseperioden. 
  • Danske statsborgere har ikke brug for visum til Tyrkiet, hvis turens varighed ikke overstiger 3 måneder. Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder efter afrejse fra Tyrkiet. Der skal være ledige tomme sider i passet ved indrejse, ellers kan man blive nægtet indrejse i landet. For yderligere information, kontakt venligst Den tyrkiske Ambassades informationskontor i København på tlf. 33 22 31 00.
  • Vær venligst opmærksom på, at det kan være nødvendigt med visum i visse lande for ikke skandinaviske statsborgere. Det er den rejsendes eget ansvar at sikre sig, at man overholder det enkelte lands ind- og udrejse regler, herunder pas og visum regulativer. Primo Tours kan ikke stilles til ansvar herfor. 
  • Visum til Egypten laves i lufthavnen ved ankomst og koster ca. $15,- svarende til ca. €12-13,- pr. person (afhængig af dagskursen). Til Hurghada er visum påkrævet. Til Sharm el Sheikh er visum ikke obligatorisk, men kan kraftigt anbefales. Der kræves ikke visum for at opholde sig i Sharm el Sheikh, men er påkrævet for at forlade byen for at tage på udflugter eller oplevelser på egen hånd. Det er derfor ikke lovpligtig at købe visum ved ankomst, men vi anbefaler dog, at man køber visum ved ankomst, uanset om man vil forlade Sharm el Sheikh eller ej - det er nemlig ikke altid, at man kan få lov til at gå igennem paskontrollen uden visum, da den egyptiske stat har stor indtjening med salg af visum. Derfor anbefaler vi, at man altid køber visum i Egypten for at være sikker på ikke at blive afvist ved paskontrollen. Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder efter afrejse fra Egypten.

Bagage

  • Hver voksen passager samt hvert barn over 2 år kan tilkøbe 1 stk. bagage af maximum 20 kg, som indcheckes på flyet, samt 5 kg håndbagage som må medbringes ombord.
  • Prisen er 130,- kr. pr. person t/r, og skal bestilles i forbindelse med bestilling af rejse.
  • Spædbørn under 2 år kan ikke medbringe bagage ombord på flyet.
  • Vægtgrænserne for bagage kan variere afhængigt af hvilket flyselskab, der benyttes. Dette oplyses ved bestilling af rejsen.
  • Kørestole medbringes som fribagage.
  • Klapvogn medbringes som fribagage og skal in-checkes sammen med den øvrige bagage.
  • Andet udstyr (golfbags, cykel, surfboards etc.) afregnes efter gældende takst og skal forudbestilles
  • Ekstra overvægt kan bestilles hjemmefra ifb med bestilling af rejsen.
  • Eventuel ekstra overvægt ud over, hvad der er bestilt skal afregnes direkte til lufthavnspersonalet. Prisen varierer mellem de enkelte flyselskaber.

Transport mellem lufthavn og hotel

  • Transport mellem lufthavn og hotel, også kaldet transfer kan hos Primo Tours bestilles således at det lige præcis opfylder dine ønsker og behov.
  • Ved bestilling af rejsen skal du tage stilling til om du ønsker bustransport, privat taxi eller eksempelvis transport i limousine.
  • Hvis I er et større selskab er der på nogle destinationer også muligt at blive transporteret til og fra lufthavnen i en minibus, der kun kører med Jeres selskab

Ændring af reserveret rejse

  • En reserveret rejse kan, mod gebyr, ændres til et andet hotel, rejsemål eller rejselængde.
  • Indtil 60 dage før afrejse opkræves et gebyr på kr. 250,- pr. person.
  • Mindre end 60 dage til afrejse betragtes dette som afbestilling.
  • Læs mere om afbestilling under Alm. betingelser, afsnit IV.

Afbestillingsforsikring

  • Afbestillingsforsikring i tilfælde af sygdom før afrejse kan tegnes i forbindelse med bestilling af rejsen.
  • Senest sammen med indbetaling af depositum har du mulighed for at få en afbestillings-forsikring.
  • Forsikringen dækker, når du ikke har mulighed for at påbegynde rejsen på grund af død eller akut sygdom hos dig selv, familie eller rejseledsager.
  • Der henvises i øvrigt til forsikringsbetingelserne hos Gouda Rejseforsikring.
  • Pris kr. 195 pr. person til rejsemål omkring Middelhavet.

Prisen indkluderer

  • Flyrejse tur/retur
  • Rejselederservice
  • Indkvartering
  • Passagerafgift, samt alle obligatoriske og udenlandske skatter og afgifter.
  • Priser er udregnet efter gældende valutakurser, og kan ændres iht. Alm. betingelser, afsnit III.
  • Kun flyrejser (uden indkvartering) er ikke omfattet pakkerejseloven

Betaling

Ved bestilling mere end 60 dage før afrejse:

  • Depositum udgør 1200,- pr. person. + evt. afbestillingsforsikring, som skal være Primo Tours i hænde senest 3 dage efter bestilling.
  • Restbeløbet skal være os i hænde senest 60 dage før afrejse.

Ved bestilling mindre end 60 dage før afrejse.

  • Rejsens fulde pris skal være Primo Tours i hænde senest 48 timer efter bestilling.
  • Betaling kan foretages på hjemmesiden med kort. Du skal bruge informationer fra rejsebeviset for at indbetaling kan gennemføres.
  • Betaling kan også foretages via FI-kort. Betalings-ID til dette fremgår af rejsebeviset.
  • Overholdes betalingsbetingelserne ikke, annulleres rejsen automatisk.

Bestilling

  • Bestilling af en rejse kan ske ved elektronisk, telefonisk, skriftlig eller personlig henvendelse til Primo Tours.
  • Når der er afgivet bestilling af en rejse udsteder Primo Tours et rejsebevis.
  • Rejsebeviset er din billet og skal forevises i lufthavnen og ved indkvartering på hotellet.
  • Ved alle henvendelser til Primo Tours skal opgives det rejsebevisnummer, som er anført i øverste venstre hjørne på rejsebeviset.

Værd at vide ved bestilling

  • Alle priser er beregnet ud fra at man bor 2 personer i dobbeltværelse/lejlighed.
  • 3.4. 5. person opnår rabat, hvis de bor i samme værelse /lejlighed. 
  • Personer, der rejser alene betaler eneværelsestillæg.
  • Der er også mulighed for 5 eller 6 personer i store 3- værelses lejligheder. Dette vil fremgå af hjemmesiden og under de enkelte lejligheder.
  • Værelsesrabatter kan ikke kombineres med andre rabatter.