Europa er genåbnet - sommeren er reddet!

Vi opdaterer løbende siden med ny information, senest opdateret d. 23/7 kl. 13.20

Har du bestilt en rejse hos os, vil vi 6-8 dage inden din afrejse sende aktuel information om indrejseregler, så du har seneste opdatering. Vi anbefaler også, at du læser denne sides information godt igennem. Ligeledes opfordrer vi dig til, at du løbende holder dig opdateret om rejsereglerne hos www.um.dk og www.coronasmitte.dk

 

Med det nye EU-coronapas kan du rejse frit indenfor EU

HVAD BETYDER DET FOR DIN FERIE?*

  • Ingen risiko for karantæne før, under eller efter ferien
  • Ingen krav om test på rejsemålet før hjemrejsen til Danmark
  • Ingen krav om vaccine - alle kan rejse frit mod fremvisning af EU-coronapas med dokumentation for vaccine, negativ test eller immunitet
  • Du kan hente dit digitale EU-coronapas ved at downloade app'en "CORONAPAS", eller du kan printe det fra www.sundhed.dk. Dit coronapas skal fremvises enten digitalt eller på print ved ind- og udrejse af EU-lande.
  • Udover dit coronapas skal du fremvise en indrejseformular med en QR-kode. Denne udfyldes online forud for rejsen*

*læs om de enkelte landes indrejseregler nedenfor.

 SE VORES RESTPLADSER HER

 

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@primotours.dk eller tlf. 8818 4618, såfremt du ikke kan finde svar på dine spørgsmål herunder.
 

GENERELT FOR ALLE REJSER

Det må forventes, at ikke alt på charterrejsen er helt som vanligt. Som rejsende er det altid vigtigt at forventningsafstemme, ligesom det er dit ansvar som gæst at holde dig opdateret omkring de gældende retningslinjer og sundhedsanvisninger på rejsemålet.

 

INDEN AFREJSEN - Tryghedspakke ved bestilling af rejse

Du kan med ro i maven bestille din næste ferie. Fraråder Udenrigsministeriet alle unødige rejser til dit rejsemål på dit afrejsetidspunkt, annulleres rejsen, og vi vil refundere dit indbetalte beløb indenfor 7 dage eller hjælpe dig med at finde et andet alternativ. Du kan læse mere om vores gæsters oplevelser med tilbagebetalinger i forbindelse med annullerede rejser pga. covid-19 på Trustpilot

 

På alle vores charterrejser får du en lang række fordele inkluderet i rejsen, så du uden bekymringer kan bestille din næste drømmerejse:

 

  • Fuld refusion indenfor 7 dage, såfremt Udenrigsministeriet fraråder rejsen (Gælder naturligvis også selvom du bestiller ferien til et rejsemål, der på bestillingstidspunktet er "orange" eller "rød")
  • Tryghed med en pakkerejse - når du køber en pakkerejse bestående af fly og hotel gennem os, er du altid sikret via pakkerejseloven og rejsegarantifonden
  • Gratis parkering i Billund Lufthavn ved bestilling min. 60 dage inden afrejse
  • Danske rejseledere på alle charterrejsemål og døgnåben servicetelefon

 

INDEN AFREJSEN - rejseforsikring

Det gule sygesikringskort dækker IKKE i udlandet. Rejs derfor ALDRIG uden en rejseforsikring.

 

Det blå EU-sygesikringskort sidestiller dig med borgerne i det pågældende land, og der kan visse steder være en egenbetaling. Det blå EU-sygesikringskort dækker f.eks. ikke hjemtransport, så vi anbefaler ALTID at tegne en rejseforsikring. For mere info se: www.huskdetblaa.dk

 

Det er dit eget ansvar at sørge for tilstrækkelig dækning på rejsen, og du er måske allerede helt eller delvist dækket via din husstandsforsikring. Forhør dig hos dit forsikringsselskab, hvorvidt du er dækket tilstrækkeligt.

 

Vi samarbejder med Gouda Rejseforsikring, hvor der kan tegnes en årsrejseforsikring for enkeltpersoner eller for hele husstanden (alle på samme adresse). Læs mere om årsrejseforsikring via Gouda Rejseforsikring hér.

Med en rejseforsikring gennem Gouda, er du dækket ind, hvis du skulle ende i den uheldige situation at blive syg eller blive sat i karantæne på ferien. Læs mere om Goudas dækning i forbindelse med covid-19 her.

 

Hvis du har tegnet en Gouda Rejseforsikring hos os, vil dit bookingnummer fungere som dit policenummer. Se betingelser her. Ønsker du et forsikringskort kan dette udfyldes og udskrives på Gouda's hjemmeside: www.gouda.dk/kort.

 

INDEN AFREJSEN - afbestillingsforsikring

En afbestillingsforsikring dækker dig fra bestillingstidspunktet og frem til afrejsen, såfremt du skulle blive syg og ikke kan rejse. 

 

Vi samarbejder med Gouda Rejseforsikring, og bestiller du en afbestillingsforsikring hos os, er du f.eks. dækket ved akut opstået sygdom inden afrejsen (herunder covid-19). Afbestillingssikringen skal være tegnet og betalt sammen med depositum og kan ikke opsiges efterfølgende.

 

Tegner du en afbestillingsforsikring gennem os på alle rejsende på samme rejsebevis, krydsdækker I hinanden. Er der én fra rejsebeviset, som ikke må rejse pga. sygdom og kan fremlægge lægeerklæring herpå, har de øvrige deltagere på rejsebeviset mulighed for at annullere og få pengene retur – en stor fordel og en god sikkerhed, hvis I er flere generationer eller en gruppe, der holder ferie sammen.

 

Læs mere om betingelserne for afbestillingsforsikring under vores rejsebetingelser pkt. 4 styk C.

INDEN AFREJSEN - hvis Udenrigsministeriet fraråder indrejse

Fraråder Udenrigsministeriets ikke-nødvendige rejser til dit rejsemål på afrejsetidspunktet, vil rejsen blive annulleret, og vi vil refundere dit indbetalte beløb indenfor 7 dage eller hjælpe dig med at ombooke rejsen, hvis dette ønskes.

Fra d. 26. juni indføres EU's corona pas, så vi frit kan rejse til alle EU-lande mod fremvisning af vaccination, negativ covid-19 test eller immunitetsbevis.

 

Udenrigsministeriets rejsevejledning er pt. gældende for 7 dage ad gangen, og bliver revurderet hver fredag.

Læs mere om Udenrigsministeriets rejsevejledninger her.

INDEN AFREJSEN - download vores rejseAPP

Med vores gæste app har du os altid med i baglommen på ferien. Vi holder dig opdateret på, hvad der sker under ferien og giver dig inspiration til udflugter og oplevelser.

I appen kan du yderligere holde styr på dine rejsepapirer, læse om dit rejsemål og meget mere.

 

Læs mere om vores App her.

UNDER REJSEN - i lufthavnen

Vi anbefaler altid, at du møder op i lufthavnen senest 2 timer før afrejse, da indtjekning og sikkerhedskontrol kan tage længere tid grundet Covid-19 foranstaltninger. Ligeledes bedes alle overholde de gældende retningslinjer omkring afstand og håndhygiejne i lufthavnen.

 

OBS: siden d. 15. juni 2020 har der været krav om at bære mundbind i alle internationale lufthavne. Det er eget ansvar at medbringe mundbind til hele rejsen. Børn under 6 år er fritaget for mundbind. Myndighederne anbefaler at skifte mundbind hver 3-4 time.

 

Vi gør opmærksom på at temperaturmåling og stikprøver for covid-19 kan forekomme i nogle lufthavne.

UNDER REJSEN - på flyet

Du skal bære mundbind ombord på flyet.

Børn under 6 år er fritaget for mundbind. Det er eget ansvar at medbringe mundbind til hele rejsen. Alle gældende sundheds- og hygiejneretningslinjer bliver overholdt ombord på flyet, hvor der er øget fokus på bl.a. rengøring og afspritning.

 

Kabineluften ventileres ved hjælp af de såkaldte HEPA-filtre (High Effeciency Particulate Absorbing) som frasorterer partikler helt ned til 0,01 mikrometer. Coronavirus måler til sammenligning mellem 0,08 og 0,16 mikrometer. Luften i kabinen udskiftes fuldstændigt ca. hvert tredje minut. I praksis betyder det, at luftkvaliteten i flyet er nogenlunde af samme standard, som man finder i en steril operationsstue.

 

Salg ombord på flyet vil muligvis være begrænset, ligesom der kan forekomme færre serveringer eller udlevering af madposer fremfor bakkeservering for at mindske kabinepersonalets aktivitet gennem flyet.

UNDER REJSEN - på transfer bussen

På alle transferbusser fra lufthavnen til/fra hotellet samt på udflugtsbusser og i offentlig transport må det påregnes, at der skal bæres mundbind. Det er eget ansvar at medbringe mundbind til hele rejsen.

 

Alle vores transferbusser overholder de gældende sundhedsmæssige retningslinjer, hvorfor der er øget fokus på rengøring mellem hver transport. I flere lande er der desuden retningslinjer for, hvor meget af bussens kapacitet, der må være i brug, for at øge afstanden mellem rejsende.

 

UNDER REJSEN - på hotellet

Vi sørger altid for, at vores hoteller lever op til landets gældende sundhedsmæssige krav og retningslinjer. Retningslinjerne vurderes løbende og kan ændres med kort varsel.

 

Der vil være øget fokus på rengøring og afspritning, ligesom der vil være øget afstand mellem borde og solstole. Udendørs pools er som udgangspunkt åbne. På nogle hoteller kan der være indført restriktioner ift. badehætte og brusebad, før du hopper i poolen. Medbring gerne dit eget poolhåndklæde, da det nogle hoteller ikke vil være muligt at låne/leje pga. restriktioner.

 

På nogle hoteller kan det forekomme, at du skal bede om føntørrer, elkedel e.l. i receptionen. På nogle hoteller kan spaafdeling/indendørs poolområde af sundhedsmæssige grunde være lukket.

 

I forbindelse med check-in og check-ud på hotellet, anbefaler vi, at kun én person fra hver booking står for dette for ikke at danne unødig kø. Senere indtjekningstid på værelset ved ankomst kan forekomme grundet ekstra rengøringsprocedurer og covid-19 foranstaltninger på hotellet. Ligeledes vil udtjekningstid på de fleste hoteller af samme årsag være kl. 11.

 

I restauranten kan udvidede eller faste spisetider forekomme, så alle gæster ikke befinder sig i restauranten på samme tid. Ligeledes er det sandsynligt, at personalet står for at øse op på tallerknen for at undgå gæsternes direkte kontakt med buffeten.

 

Animation/underholdning på hotellet kan være begrænset eller i nogle tilfælde af sundhedsmæssige grunde være lukket helt ned. Visse faciliteter på hotellet såsom fitnessrum, sauna, legeplads, minimarked eller lignende kan være begrænset/kræve tidsbestilling eller være helt lukket

 

Vores danske rejseledere kommer på dit hotel dagligt. De kan være behjælpelige med alt fra gode råd og lokale tips til bestilling af udflugter. Ønsker du at begrænse den fysiske kontakt, kan du kommunikere med vores rejseledere via servicetelefonen eller i vores gæsteAPP. Læs mere om vores App ved at klikke her

 

Oplever du tegn på sygdom i løbet af din ferie, skal du ringe til vores rejseledere på det udleverede nummer til servicetelefonen. De vil herefter stå for det praktiske i forbindelse med en eventuel covid-19 test. Såfremt en gæst på dit hotel testes positiv for Covid-19 bliver hele hotellet som udgangspunkt ikke sat i karantæne. Den smittede vil blive flyttet til en anden indkvartering for at undgå smittespredning.

 

UNDER REJSEN - udflugter, byliv, strand

Det må påregnes, at der på mange rejsemål skal bæres mundbind i det offentlige rum. Strandene er omfattet af sundhedsmæssige krav og retningslinjer, herunder bl.a. større afstand mellem solstole og nogle steder kan der være begrænsninger på antal besøgende. Er der mundbindskrav på stranden, vil dette typisk ikke gælde ved solbadning og badning. Se yderligere detaljer under det rejsemål, du skal besøge.

 

Nogle seværdigheder kan af sundhedsmæssige grunde være lukkede eller køre på nedsat kapacitet. Der kan desuden forekomme restriktioner i form af begrænset antal besøgende, afstandskrav, mundbind og afspritning.

 

Restauranter/barer på rejsemålet er omfattet af det pågældende lands sundhedsmæssige krav og retningslinjer, herunder bl.a. større afstand mellem borde, hyppig rengøring samt afspritning. Der kan ligeledes være begrænsning i åbningstiderne samt antallet af gæster, der må sidde samlet.

 

UNDER REJSEN - rejselederservice

Vores danske rejseledere kommer på dit hotel dagligt. De kan være behjælpelige med alt fra gode råd og lokale tips til bestilling af udflugter. Ønsker du at begrænse den fysiske kontakt, kan du kommunikere med vores rejseledere via servicetelefonen eller i vores gæsteAPP. Læs mere om vores App ved at klikke her

 

Nummeret på servicetelefonen udleveres sammen med velkomstmaterialet ved ankomsten, og det vil være muligt at få hjælp døgnet rundt. Oplever du tegn på sygdom i løbet af din ferie, skal du ringe til vores rejseledere. De vil herefter stå for det praktiske i forbindelse med en evt. covid-19 test.

 

Vores danske rejseledere vil såvel som de ansatte på hotellet være enten vaccineret eller blive testet løbende.

UNDER REJSEN - tilmeld dig Danskerlisten

For din egen sikkerheds skyld, bør du tilmelde dig Danskerlisten, når du er i udlandet.

Tilmeldingen er helt frivillig og kan gøres gratis i Udenrigsministeriets gratis APP "Rejseklar". Har du ingen smartphone, kan du tilmelde dig på

 

https://danskerlisten.um.dk/

 

Danskerlisten giver Udenrigsministeriet mulighed for at kontakte dig eller sende dig vigtige informationer om, hvordan du bør forholde dig, hvis der opstår en krise i det land, du opholder dig i.

VED HJEMKOMSTEN, krav om coronatest

Verdens lande og regioner klassificeres i de danske rejsevejledninger i grøn, gul, orange og rød. Farvekategorierne har betydning for, hvilke regler der gælder i forbindelse med din hjemkomst fra ferien. Herudover er det afgørende, om du rejser på en negativ test, er vaccineret eller tidligere smittet med COVID-19.

 

Som ansvarligt rejsebureau rejser vi ikke til lande, hvor Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser (orange og røde). Derfor er de ikke omtalt nedenfor.

 

Rejser du på en negativ coronatest, og er du over 15 år, kan du være underlagt testkrav (kviktest/næsetest) ved hjemkomsten til Danmark - alt efter, hvor du ankommer fra:

 

Er der krav om test i lufthavnen, når du ankommer fra:

GRØNNE REGIONER - NEJ

GULE REGIONER - JA

 Færdigvaccinerede og immune, er ikke underlagt testkrav ved hjemkomsten til Danmark fra grønne og gule regioner

 

Du kan se Udenrigsministeriets verdenskort med farver HER

Du er som gæst selv ansvarlig for at lade dig teste og overholde de danske myndigheders sundhedskrav og restriktioner. For at styrke smitteopsporingen med deltavarianten i Danmark opfordres rejsende kraftigt til at tage en PCR i stedet for en kviktest ved indrejse. 

Definationen af, hvorvidt du kan betragtes som færdigvaccineret eller tidligere smittet og derved undgå obligatorisk test ved hjemkomsten, kan du læse mere om i Udenrigsministeriets indrejseregler HER

MALLORCA, aktuelle retninglinjer og restriktioner

Du kan trygt rejse på en Rigtig go' ferie til Mallorca.

 

VIGTIGT AT BEMÆRKE

  • Der er krav om fremvisning af EU-coronapas med dokumentation for vaccine, immunitet eller negativ coronatest
    (Enten PCR test max. 72 timer gammel eller hurtigtest max 48 timer gammel ved ankomsten)
  • Der SKAL medbringes en QR kode til de spanske myndigheder (udfyldes online inden afrejsen)

Læs mere nedenfor, hvor vi har udspecificeret detaljerne for de enkelte punkter.

 

OBS! læs også alle punkter under "GENERELT FOR ALLE REJSER"

 Hold dig også altid opdateret om reglerne via den danske Ambassade i Spanien - KLIK HER

INDEN AFREJSEN, krav om negativ PCR-test eller antigentest (hurtigtest)

For at rejse til Mallorca stiller de spanske myndigheder krav om, at alle fra og med 12 år SKAL fremvise en negativ PCR-test (podning i halsen, max 72 timer gammel ved ankomsten) ELLER en negativ antigentest (hurtigtest, podning i næsen, max 48 timer gammel ved ankomsten). Tjek dit ankomsttidspunkt på rejsebeviset).

 

Undtaget for test:

  • Færdigvaccinerede - gælder 14 dage efter sidste stik
  • Tidligere smittede - skal fremvise dokumentation for et positivt testresultat, som er mindst 11 dage og højst 6 måneder gammelt.
    Kun PCR test kan anvendes som dokumentation for tidligere smitte.

  

I APP'en "Coronapas" og "MinSundhed" eller på www.sundhed.dk kan du hente dit corona pas, hvor dit testresultat, dit vaccinepas eller dit immunitetsbevis vil fremgå.

 

Vi gør opmærksom på, at du som gæst selv er ansvarlig for at få foretaget en test rettidigt. Et forsinket svar vil ikke blive betragtet som gyldig annulleringsgrund.

 

OBS - er du blevet testet positiv for Covid-19 indenfor 11 dage før afrejsen, eller har du haft kontakt til en Covid-19 smittet person 14 dage inden afrejse, vil du ikke kunne rejse, og du bedes kontakte os samt dit forsikringsselskab mht. afbestilingsforsikring.

 

INDEN AFREJSEN, QR-kode påkrævet for at rejse til Mallorca

Når du rejser til Mallorca, er der krav om, at du kan fremvise en indrejseformular med en QR-kode. QR-koden bruges til eventuel smitteopsporing, og udstedes automatisk til dig, når du har udfyldt en simpel såkaldt FCS-formular (Sanitary Control Form) online på:

https://www.spth.gob.es/

 

Du kan tidligst udfylde formularen 48 timer inden din afrejse. ALLE rejsende skal registreres på en indrejseformular - både børn og voksne.

 

Vi har udarbejdet en dansk vejledning til udfyldelse af formularen - SE DANSK VEJLEDNING HER. Gæster, der skal rejse til Mallorca, vil få en mail fra os inden afrejsen med link til formularen og manualen. Vi gør opmærksom på, at du som gæst selv er ansvarlig for at udfylde indrejseformularen og få foretaget en PCR-test rettidigt.

 

Vær ekstra opmærksom, når du udfylder flynummer og rejsedato, da QR-koden ellers kan betragtes som ugyldig. Husk ligeledes at registrere ALLE rejsende inkl. børn, da du/I ellers kan blive afvist i lufthavnen. Rejsen kan ikke refunderes, såfremt du bliver nægtet ombordstigning pga. fejl i din FCS-formular.

 

PÅ MALLORCA

Du kan følge de aktuelle restriktioner for rejsende i Spanien på https://travelsafe.spain.info/en/#

 

Fra den 26. juni er der ikke længere krav om mundbind UDENDØRS på Mallorca, så afstandskravet til andre overholdes. Der er fortsat krav om mundbind indendørs i det offentlige rum som f.eks. butikker, fællesområder på hoteller, busser/taxi og lufthavnen. Dette gælder alle undtaget børn under 6 år.

 

Afstandskravet er 1,5 meter.

 

Restauranter og barer må holde åben for ude- og indeservering. Udendørs må restauranter/barer køre med fuld kapacitet og holde åben frem til kl. 01.00, og der må max sidde 8 personer pr. bord. Indendørs servering må køre med 50% kapacitet og frem til senest midnat, og der må max sidde 4 personer pr. bord.

Vi gør opmærksom på, at der kan være Restauranter/cafeer/butikker der fortsat vælger at holde helt lukket.

 

Butikker må holde åben frem til midnat. Større butikker og shoppingcentre (over 700m2) må køre med 100% kapacitet, men må ikke sælge alkohol efter kl. 22.00.

 

Hoteller/fællesområder må køre med 50-75% kapacitet.

 

Strandene holder åben fra kl. 6.00 - 22.00.

 

Nogle seværdigheder kan af sundhedsmæssige grunde være lukkede eller køre på nedsat kapacitet. Der kan desuden være restriktioner i form af begrænset antal besøgende, afstandskrav og afspritning.

  

Vores danske rejseledere kommer på dit hotel dagligt. De kan være behjælpelige med alt fra gode råd og lokale tips til bestilling af udflugter. Ønsker du at begrænse den fysiske kontakt, kan du kommunikere med vores rejseledere via servicetelefonen eller i vores gæsteAPP.

 

Oplever du symptomer på Covid-19 under din ferie (feber, hoste, vejrtrækningsbesvær), skal du isolere dig på dit hotelværelse og kontakte din rejseleder på det udleverede servicenummer samt kontakte de lokale myndigheder på Mallorca på: 0034 900 100 971

 

OBS - læs også alle punkter under "GENERELT FOR ALLE REJSER"

 

VED HJEMKOMSTEN, krav om coronatest

Verdens lande og regioner klassificeres i de danske rejsevejledninger i grøn, gul, orange og rød. Farvekategorierne har betydning for, hvilke regler der gælder i forbindelse med din hjemkomst fra ferien. Herudover er det afgørende, om du rejser på en negativ test, er vaccineret eller tidligere smittet med COVID-19.

 

Som ansvarligt rejsebureau rejser vi ikke til lande, hvor Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser (orange og røde). Derfor er de ikke omtalt nedenfor.

 

Rejser du på en negativ coronatest, og er du over 15 år, kan du være underlagt testkrav (kviktest/næsetest) ved hjemkomsten til Danmark - alt efter, hvor du ankommer fra:

 

Er der krav om test i lufthavnen, når du ankommer fra:

GRØNNE REGIONER - NEJ

GULE REGIONER - JA

 Færdigvaccinerede og immune, er ikke underlagt testkrav ved hjemkomsten til Danmark fra grønne og gule regioner

 

Du kan se Udenrigsministeriets verdenskort med farver HER

Du er som gæst selv ansvarlig for at lade dig teste og overholde de danske myndigheders sundhedskrav og restriktioner. For at styrke smitteopsporingen med deltavarianten i Danmark opfordres rejsende kraftigt til at tage en PCR i stedet for en kviktest ved indrejse. 

Definationen af, hvorvidt du kan betragtes som færdigvaccineret eller tidligere smittet og derved undgå obligatorisk test ved hjemkomsten, kan du læse mere om i Udenrigsministeriets indrejseregler HER

GRÆKENLAND, aktuelle retninglinjer og restriktioner

Du kan trygt rejse på en Rigtig go' ferie til Grækenland.

 

VIGTIGT AT BEMÆRKE VED REJSER TIL GRÆKENLAND:

 

  • Der er krav om fremvisning af EU-coronapas med dokumentation for vaccine, immunitet eller negativ coronatest
    (Enten PCR test max. 72 timer gammel eller hurtigtest max 48 timer gammel ved ankomsten)
  • Der SKAL medbringes en QR kode til de græske myndigheder (udfyldes online inden afrejsen)

 Læs mere nedenfor, hvor vi har udspecificeret de enkelte punkter.

 

OBS! læs også alle punkter under "GENERELT FOR ALLE REJSER"

 

Hold dig også altid opdateret om reglerne via den danske Ambassade i Grækenland - KLIK HER

INDEN AFREJSEN, krav om negativ test, vaccinepas eller immunitet

For at rejse til Grækenland skal du kunne fremvise et EU-coronapas, der dokumenterer vaccination, tidligere smitte eller negativ test

 

INDREJSE MED NEGATIV TEST (enten PCR-test ELLER antigentest)
Vi anbefaler PCR-test

  • PCR-test, max 72 timer gammel på ankomsttidspunktet (se ankomsttiden på dit rejsebevis)
  • Antigentest (hurtigtest), max 48 timer gammel på ankomsttidspunktet (se ankomsttiden på dit rejsebevis)
  • Kræves for alle ikke-vaccinerede fra og med 12 år

I APP'en "Coronapas" og "MinSundhed" eller på www.sundhed.dk kan du hente dit corona pas, hvor dit testresultat vil fremgå. 

 

INDREJSE MED VACCINEPAS

  • Der skal være gået mindst 14 dage siden dit sidste vaccine-stik
  • Du skal kunne fremvise gyldigt vaccinepas

I APP'en "Coronapas" og "MinSundhed" eller på www.sundhed.dk kan du hente dit vaccinepas 14 dage efter sidste stik.

 

TIDLIGERE SMITTET

Grækenland godkender KUN coronaimmunitet, såfremt man har været smittet med covid-19, og der er gået minimum 30 dage og maksimum 180 dage. Hvis man har været smittet inden for de seneste 30 dage, skal man i stedet kunne fremvise negativ PCR-test (hals-test).

 

I APP'en "Coronapas" og "MinSundhed" eller på www.sundhed.dk kan du hente dit immunitetsbevis 14 dage efter din positive PCR-test. Immunitetsbevis kan ikke udstedes på baggrund af antigentest (hurtigtest).

 

OBS - der kan forekomme obligatorisk stikprøvekontrol (coronatest) ved ankomsten til Grækenland

INDEN AFREJSEN, QR-kode påkrævet for at rejse til Grækenland

Når du rejser til Grækenland, er der krav om, at du allerede i afrejselufthavnen skal fremvise en såkaldt PLF (Passenger Locater form) med en QR-kode. PLF'en med QR-kode bruges til eventuel smitteopsporing, og udstedes automatisk til dig, når du har udfyldt en online formular på:

https://travel.gov.gr/#/

 

Formularen skal udfyldes senest kl. 22.59 (dansk tid) dagen før ankomsten til Grækenland, og du vil på ankomstdagen modtage din QR-kode. Du vil blive adviseret pr. email og samtidig vil du kunne hente QR-koden via det link, du får i din bekræftelse, når du har udfyldt online formularen.

 

Vi har udarbejdet en dansk manual til udfyldelse af indrejseformularen - se den her. Gæster, der skal rejse til Grækenland, vil få en mail fra os inden afrejsen med link til formularen og manualen. Vi gør opmærksom på, at du som gæst selv er ansvarlig for at udfylde indrejseformularen rettidigt.

 

Hvis du har spørgsmål til udfyldelse af PLF formularen, kan du kontakte de græske myndigheder på tlf. +30 2155605151

Vær ekstra opmærksom, når du udfylder flynummer og rejsedato, da QR-koden ellers kan betragtes som ugyldig, og du risikerer afvisning i lufthavnen.

 

I GRÆKENLAND

Fra den 24. juni er der ikke længere krav om mundbind UDENDØRS i Grækenland. Der er fortsat krav om mundbind indendørs i det offentlige rum som f.eks. butikker, fællesområder på hoteller, busser/taxi og lufthavnen. Dette gælder alle undtaget børn under 5 år, eller personer, der kan fremvise et dokument fra myndighederne om fritagelse af sundhedsmæssige årsager.

 

Restauranter/barer må holde åben for udendørs servering i tidsrummet 05.00 - 22.45. På hoteller må indendørs restauranter/barer holde åben for hotellets egne gæster. Der må sidde op til 6 personer samlet ved ét bord. Pr. 28. juni bliver dette ophævet, så der ikke længere er restriktioner for åbningstider.

 

Supermarkeder og apoteker holder åben mod krav om afstand.

 

I tidsrummet fra kl. 23.00 - 05.00 skal du blive på dit hotel (udgangsforbud). Pr. 28. juni bliver dette ophævet, så der ikke længere er udgangsforbud.

 

Ansatte i den græske turistsektor er enten vaccinerede eller er påbudt at blive testet mindst to gange ugentlig for at undgå smittespredning.

 

Offentlige busser kører på 65% kapacitet, mens sightseeing/udflugsbusser kører med 85% kapacitet. Taxier må medtage 3 passagerer udover chaufføren. Undtaget herfor er børn ifølge med voksne. Der er krav om mundbind i al offentlig transport.

 

Vi gør opmærksom på, at der kan være Restauranter/cafeer/butikker der fortsat vælger at holde helt lukket.

 

Nogle seværdigheder kan af sundhedsmæssige grunde være lukkede eller køre på nedsat kapacitet. Der kan desuden være restriktioner i form af begrænset antal besøgende, afstandskrav og afspritning.

  

Vores danske rejseledere kommer på dit hotel dagligt. De kan være behjælpelige med alt fra gode råd og lokale tips til bestilling af udflugter. Ønsker du at begrænse den fysiske kontakt, kan du kommunikere med vores rejseledere via servicetelefonen eller i vores gæsteAPP. Læs mere om vores App ved at klikke her

 

OBS - læs også alle punkter under "GENERELT FOR ALLE REJSER"

 

VED HJEMKOMSTEN, krav om coronatest

Verdens lande og regioner klassificeres i de danske rejsevejledninger i grøn, gul, orange og rød. Farvekategorierne har betydning for, hvilke regler der gælder i forbindelse med din hjemkomst fra ferien. Herudover er det afgørende, om du rejser på en negativ test, er vaccineret eller tidligere smittet med COVID-19.

 

Som ansvarligt rejsebureau rejser vi ikke til lande, hvor Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser (orange og røde). Derfor er de ikke omtalt nedenfor.

 

Rejser du på en negativ coronatest, og er du over 15 år, kan du være underlagt testkrav (kviktest/næsetest) ved hjemkomsten til Danmark - alt efter, hvor du ankommer fra:

 

Er der krav om test i lufthavnen, når du ankommer fra:

GRØNNE REGIONER - NEJ

GULE REGIONER - JA

 Færdigvaccinerede og immune, er ikke underlagt testkrav ved hjemkomsten til Danmark fra grønne og gule regioner

 

Du kan se Udenrigsministeriets verdenskort med farver HER

Du er som gæst selv ansvarlig for at lade dig teste og overholde de danske myndigheders sundhedskrav og restriktioner. For at styrke smitteopsporingen med deltavarianten i Danmark opfordres rejsende kraftigt til at tage en PCR i stedet for en kviktest ved indrejse. 

Definationen af, hvorvidt du kan betragtes som færdigvaccineret eller tidligere smittet og derved undgå obligatorisk test ved hjemkomsten, kan du læse mere om i Udenrigsministeriets indrejseregler HER

TYRKIET, aktuelle retninglinjer og restriktioner

Vi afventer på nuværende tidspunkt endelig information fra såvel danske som tyrkiske myndigheder mht. muligheden for ferierejser til Tyrkiet.

Har du allerede booket en rejse til Tyrkiet, vil vi automatisk holde dig informeret, når vi ved mere. Du er naturligvis også altid velkommen til at kontakte os på 8818 4618 eller info@primotours.dk. 

Siden er under opdatering
FAQ – Ofte stillede spørgsmål

Som ansvarligt rejsebureau retter vi os altid efter Udenrigsministeriets officielle rejsevejledninger. Vi gør opmærksom på, at vi løbende opdaterer siden med gældende retningslinjer, hvorfor ændringer løbende kan forekomme. Vi anbefaler derfor, at du læser sidens information igennem igen inden afrejsen. 

Skal jeg have en negativ covid-19 test for at rejse på ferie?

I ovenstående menu kan du finde detaljeret information om dit rejsemål - herunder også, hvorvidt du skal fremlægge en negativ covid-19 test for at rejse på ferie. Hvis du har bestilt en rejse hos os, vil vi inden afrejsen informere dig nærmere, såfremt test er påkrævet.

 

Vi anbefaler dog altid for god ordens skyld at få foretaget en test inden afrejse, så du kan rejse trygt på ferie med god samvittighed.

Skal jeg være vaccineret for at rejse på ferie?

NEJ - du skal som udgangspunkt ikke være vaccineret for at rejse på ferie. De fleste lande sidestiller en negativ PCR-test med en vaccine.

 

Der er rejsemål, som vil kræve fremvisning af negativ PCR-test - også selvom du er vaccineret.

 

I ovenstående menu kan du finde detaljeret information om aktuelle krav på dit rejsemål

 

Fra d. 26. juni indføres EU's corona pas så vi kan rejse frit til alle EU-lande. Corona-passet skal dokumentere, hvorvidt man er testet negativ, er blevet vaccineret eller er tidligere smittet. Den endelige tilgang til anvendelsen af corona-passet er fortsat under forhandling i EU og forventes at kunne implementeres d. 26. juni 2021.

 

 

 

Skal jeg indbetale restbeløbet på min ferie?

Skulle Udenrigsministeriet på tidspunktet for din rejse fraråde alle ikke-nødvendige rejser til dit rejsemål, vil du blive direkte kontaktet af os og få det indbetalte beløb for rejsen refunderet indenfor 7 dage eller tilbudt at ændre din rejse til et andet rejsemål eller afrejsetidspunkt. Du kan derfor med ro i maven indbetale dit resterende beløb på rejsen.

 

Du kan læse om vores gæsters oplevelser med refusionen af annullerede rejser på Trustpilot.

 

Hvilke regler er gældende ved ændringer og/eller afbestilling?

Så længe det ikke frarådes at rejse til et bestemt rejsemål, forventer vi at gennemføre vores rejser som planlagt. Skulle der ske ændringer, vil du som gæst blive kontaktet direkte - som regel senest 14 dage før afrejsen.

 

Det er selvfølgelig altid op til dig som gæst om du vil rejse. Så længe Udenrigsministeriet ikke fraråder rejser til dit rejsemål på din afrejsedato, gælder de almindelige regler for ændring og afbestilling af rejsen (se pkt. 4.B). Læs mere her.

 

Jeg er urolig og ønsker ikke at rejse – kan jeg afbestille?

I disse tilfælde gælder vores almindelige regler for ændring og/eller afbestilling (se pkt. 4.B). Læs mere her.

 

Er du i risikogruppen, bør du kontakte din egen læge og dit forsikringselskab for at høre, hvordan du er dækket.
Har du tegnet afbestillingsforsikring gennem os, skal lægeerklæring samt bookingnummer fremsendes til Primo Tours på info@primotours.dk

 

Hvordan er jeg bedst dækket inden afrejse?

Du bør ALDRIG rejse uden en rejseforsikring. Gennem os kan du tilkøbe en rejseforsikring fra Gouda, så du er dækket ind, hvis du skulle ende i den uheldige situation at blive syg eller blive sat i karantæne på ferien. Læs mere om hvordan Goudas rejseforsikring dækker her.

 

Ligeledes anbefaler vi alle vores gæster at tegne en afbestillingsforsikring i forbindelse med rejsebestillingen. Tegnes forsikringen hos os, er det Gouda's forsikringsbetingelser, der gør sig gældende, og som dækker akut opstået sygdom inden afrejsen (herunder corona) og sikrer dig refusion, hvis der efter rejsebestilling indføres krav om vaccine, og du af medicinske årsager ikke kan modtage denne.

 

Hvad sker der hvis Udenrigsministeriet fraråder indrejse til mit rejsemål?

Skulle Udenrigsministeriet på tidspunktet for din rejse fraråde alle ikke-nødvendige rejser til dit rejsemål, vil du senest 14 dage før din afrejse, blive direkte kontaktet af os og få det indbetalte beløb for rejsen refunderet indenfor 7 dage eller tilbudt at ændre din rejse til et andet rejsemål eller afrejsetidspunkt.

 

Hvad er mit eget ansvar som gæst?

Som rejsende er det altid vigtigt, at du holder dig opdateret om dit rejsemål. Du skal altid gennemlæse dine rejsepapirer og tjekke op på, hvordan du er dækket gennem dit forsikringsselskab.

 

Du kan holde dig opdateret på dit rejsemål på Udenrigsministeriets hjemmeside.

 

Har du købt rejseforsikring gennem os, er du dækket af Goudas rejseforsikring. Læs mere om årsrejseforsikring via Gouda Rejseforsikring hér

 

Hvad sker sker hvis jeg bliver testet positiv for covid-19 inden afrejse?

Er du nødsaget til at blive hjemme grundet en positiv covid-19 test og heraf karantæne og ikke har mulighed for at rejse, skal du kontakte dit forsikringsselskab og høre, hvordan du er dækket.

 

Vi anbefaler alle vores gæster at tegne en afbestillingsforsikring gennem os/Gouda, da denne dækker akut opstået sygdom (herunder corona).

 

Hvad gør jeg hvis jeg kommer i karantæne på min ferie?

Bliver du sat i karantæne i løbet af ferien, dækker vi som rejsearrangør i den bestilte ferieperiode.

 

Er du i karantæne efter din planlagte hjemrejsedato, skal du forhøre hvordan du er dækket hos dit eget forsikringsselskab, da rejseforsikringernes dækning varierer fra selskab til selskab. Har du købt rejseforsikring gennem os, er du dækket af Goudas rejseforsikring. Her får du dækket dine mistede feriedage mod fremvisning af dokumentation for karantæne.

 

Vores danske rejseledere står naturligvis til rådighed med hjælp på rejsemålet døgnet rundt.

 

Hvad sker der, hvis jeg grundet karantæne, skal blive længere tid på rejsemålet end først planlagt?

Bliver din almindelige hjemrejsedato overskredet grundet karantæne, er det din egen rejseforsikring, der træder i kraft. Forhør dig derfor hos dit eget forsikringsselskab.

 

Skulle det ske, vil vi naturligvis gøre vores bedste for at stå til rådighed og hjælpe på rejsemålet.

 

Har du købt rejseforsikring gennem os, er du dækket af Goudas rejseforsikring. Her får du dækket dine mistede feriedage mod fremvisning af dokumentation for karantæne.

 

Hvad sker der, hvis jeg bliver smittet med covid-19 under min ferie?

Bliver du smittet i løbet af din ferie, er det din egen rejseforsikring, der træder i kraft. Her vil dit forsikringsselskab og SOS koordinere med lokale myndigheder i forhold til karantæne samt hjemrejse. Typisk vil du blive flyttet til at andet hotel for at undgå smitte blandt de øvrige gæster.

 

Kontakt dit eget forsikringsselskab for at høre hvordan du er dækket. Har du købt rejseforsikring gennem os, er du dækket af Goudas rejseforsikring. Her får du dækket dine mistede feriedage mod fremvisning af dokumentation for karantæne.

 

Vores danske rejseledere står naturligvis til rådighed med hjælp på rejsemålet.

Hvad sker der, hvis en på mit hotel bliver smittet med covid-19

Såfremt en gæst på dit hotel testes positiv for covid-19, bliver hele hotellet ikke nødvendigvis sat i karantæne. Den smittede vil blive flyttet til en anden indkvartering for at undgå smittespredning.

 

Kan jeg trygt bestille en rejse til sommer 2021?

Du kan med ro i maven bestille en ferie. Som ansvarligt rejsebureau følger vi altid Udenrigsministeriets rejsevejledninger. Skulle de blive ændret, så de berører dit rejsemål på dit afrejsetidspunkt, rejser vi naturligvis ikke. Vi vil som udgangspunkt forsøge at finde en anden rejse. Er dette ikke muligt, vil vi refundere dit indbetalte beløb indenfor 7 dage.

 

Vaccineret med 2 forskellige vacciner

De vacciner, der bruges i Danmark er også godkendt af myndighederne i de lande, vi flyver til. Derfor vil dit vaccinepas naturligvis også være gyldigt, selvom du er vaccineret med to forskellige vacciner.

RELEVANTE LINKS