Tyvstart sommeren med en billig ferie i maj. Se tilbud her.

Kritiserer kolleger: Rejsebureauer fortier ny moms på rejser

”Stort set alle rejsebureauer herhjemme ”glemmer” at fortælle deres kunder, at der pålægges moms på charterrejser fra nytårsskiftet. Det vil jeg tillade mig at kalde useriøst!”

Direktør Bjarke Hansen fra Danmarks nyeste rejsebureau, Primo Tours, lægger sig nu for alvor ud med sine kolleger i branchen, som han kalder useriøse. Baggrunden er den, at stort set ingen danske rejsebureauer har ulejliget sig med at fortælle deres kunder om denne fordyrelse, som typisk vil ligge på et par hundrede kroner for en uges charterrejse.

Og det undrer Bjarke Hansen: ”Vi har gjort en stor indsats for at ”blæse” den kedelige nyhed op – eksempelvis på forsiden af www.primotours.dk, hvor vi har gjort kunderne opmærksomme, at de kan spare momsen, hvis rejsen bestilles og betales allerede i indeværende år.”

Dårlig kundeservice

”Men det er som om de danske rejsebureauer vælger at fortie den prisstigning, som de nye momsregler vil medføre. Det synes vi er dårlig kundeservice. Vores gæster skal i hvert fald vide, at det fra årsskiftet vil indebære prisstigninger for de såkaldte ”pakkerejser” inden for EU, hvis altså ikke rejserne betales i 2010,” fastslår Bjarke Hansen.

Nogle bureauer opnår fordele

Samtidig med momspligten bortfalder lønsumsafgiften, og desuden vil rejsebureauerne  få ret til at fradrage moms på deres omkostninger til f.eks. markedsføring, kontorhold m.v. Det har man ikke haft tidligere.

”Hvis et bureau overvejende sender sine rejsende ud af EU, kan der derfor opstå en direkte fordel som følge af momspligten og de andre lovændringer, ” fortæller Bjarke Hansen fra Primo Tours, som både tilbyder rejsemål indenfor og udenfor EU.

Han mener at den nye moms kan få rejsebureauer til at overveje at udflage deres virksomhed til ikke EU-lande, f.eks. til Schweiz, og dermed slippe for den nye moms. Primo Tours går dog ikke i sådanne overvejelser.

”Det svarer til når sportsstjerner bosætter sig i Monaco for at slippe billigere i skat frem for at bidrage til den fælles kasse herhjemme. Den synes vi moralsk set ikke om i Primo Tours,” pointerer Bjarke Hansen.

Fakta:

Som en del af regeringens såkaldte forårspakke, bliver der fra den 1. januar 2011 indført moms på rejsebureauernes såkaldte fortjenstmargen. Det vil sige der skal betales moms af forskellen mellem bureauernes indkøbspris og salgspris for ydelser, som er indkøbt fra andre – f.eks. flysæder, transfer til og fra lufthavn og hotel. Momsen gælder alene på rejser inden for EU. Den nye moms har i en årrække været gældende i de andre EU-lande. Danmark har indtil nu haft en særregel, hvor vi har måttet undlade at opkræve momsen. Men det er altså slut fra den 1. januar næste år.  Skat forventer årligt at få små 200 mio. kr. i kassen på at indføre moms på pakkerejser til andre EU-lande.