Samos
En af de frodigste øer i Grækenland – flotte oliventræer og Nerie-buske i hvide og lyserøde farver

Fakta

• Samos areal er på 490 km²
  • Samos har 32.000 indbyggere.
  • Samos højeste punkt er 1.445 m
  • Samos er en vigtig del for den græske historie
  • Samos Town og Pytagorien er de mest besøgte
    byer på øen
Samos

Fakta

• Samos areal er på 490 km²
  • Samos har 32.000 indbyggere.
  • Samos højeste punkt er 1.445 m
  • Samos er en vigtig del for den græske historie
  • Samos Town og Pytagorien er de mest besøgte
    byer på øen
Gæsternes

Rejsetips om Samos

Rammer nu 32. gang i år.

Skrevet af Svend Aage Nielsen

Vi syntes selv, at vi er et par normale mennesker i den bedste alder. Efter flere år, med små ture rundt i Danmark og en enkelt afstikker til Sverige, var det som om at der skulle udforskes noget mere af den verden vi lever i. Mangt og meget har Bente og jeg oplevet, modgang og medgang, derfor syntes vi, at vores liv skulle være anderledes. Vores børn var flyttet hjemmefra, og der sad vi så alene og tog vores liv op til revurdering. Tiden skal skrues tilbage til foråret 1997, da sad vi og kiggede på, hvor kan vi nappe en tur til syden? Siderne i ferie kataloget blev ivrigt bladet igennem. Utroligt, så mange skønne steder der fandtes, jo, vi var på Kreta, Malta, Spanien, de kanariske øer, samt en masse af græske øer. snart havde vi rejst, Sydeuropa rundt. Men så på et tidspunkt, faldt vi på en beskrivelse, om en grøn ø, den var ikke stor, men den skulle være en meget frodig grøn ø, som hed Samos. Ja ja, så grøn kunne den jo ikke være nede i sydens varme. Vi søgte yderligere på nettet om denne grønne ø, bl.a. Spies rejser, om de havde 2 pladser ledige, jojo, de havde lige det rigtige sted til os, et skønt sted i Samos by, på Galaxy Hotel. Vi bestilte herefter rejsen til afrejse i juli måned. Med en stor portion forventning i bagagen, rejste vi til Samos for første gang. Vel ankommet til Lufthavnen på Samos, stod der en bus, som skulle fragte os til Samos by, undervejs skulle der nogle af på vejen. Nogle skulle ikke med så langt, de skulle af i den første by, Pythagorion, hed byen. Den så ikke stor ud, men nok ikke lige den vi ville vælge… Men, hyggeligt så der ud, på det korte blik vi fik, inden vi kørte videre til Samos by. På turen med bussen, så vi lidt af øen, jamen den var jo grøn. De første forventninger, var indløst. Ugen vi var på Samos, havde vi lejet en scooter hos Manos i Samos by. Jamen, jeg tror vi kørte ca. 200km denne uge, vi så meget, som det nu var muligt på en uge, vi skulle jo også slappe af og bade og nyde den dejlige sol. Som ugen gik, fik vi mere og mere smag på den græske imødekommenhed, så mon ikke vi skulle udforske Grækenland noget mere. Selv på en uge, oplevede vi en masse, og så meget af den lokale og historiske del af øen. Efter vi kom hjem fra den utrolig oplevelses rig ferie, blev vi enige om, DET VAR IKKE SIDSTE GANG, vi var i det græske. Dette har nu endt i at vi nu rejser derned et par gange om året, den første gang i år er den 30. gang vi smider vores fødder på Samos i juli og senere i slutningen af september. Mit slogan er: At Leve er at rejse

samos august 2016

Skrevet af Anni Andersen

Jeg var på Samos i sommeren 2016, det var en oplevelse uden lige, bustur ud på øen, Vi havde en dejlig guide Gitte hun er bosat på øen og kunne fortælle om livet, Grækerne er nogle søde og imødekommende mennesker, Vi boede på Maritsa Bay det var et gammelt hotel men der var rent og pesonalet var imødekommende. Værten var en sprøjs fyr ældre men rigtig godt humør jeg har tænkt mig at komme igen i 2017 og selvfølgelig med -Primotours som er et godt delskab at rejse med, alt var tilrettelagt så man var ikke i tvivl om at man var taget godt hand om. Ses igen på Maritsa Bay

Bedømmelse af hotel

Skrevet af Susanne Rusbjerg

Et helt fantastisk hotel med en super god service. Vi følte os virkelig hjemme der. God og meget varieret buffet både morgen og aften. Absolut et sted vi kommer tilbage til.

Skønne Pythagorien

Skrevet af karin johansen

Hold nu op - vi er lige ved at være os selv efter en skøn uge på Samos. Vi boede på Stratos hotel - et lille bitte skønt, nærmest b&b - ingen stress og jag, rigtig sød vært, som taler svensk - sød pige i receptionen og en sød dame til at gøre rent - Skøn lokal atmosfære!! vi ses klart igen :) - Pythagorien er en skøn lille by hvor man kan få timer til at gå i de små gader, på havnen, stranden og ikke mindst sejle fra. Vi tog med Kaptain Yannis og hans besætning, som også tæller 2 geder på en sejltur fredag aften til en lille bugt på Samos, som hedder Posedonia, på turen ud, får man snacks og ouso og når båden så lægger til, så er der stemning for alle pengene. Fik en skøn middag med div. salater og drikkevarer, og da kaptajnen havde spis, så skal jeg da lige love for at der kom gang i danseskoene, græsk kædedans når det er bedst. Tror de dansede i 2 stive timer og gæsterne er med fra 1. trin. Da vi lagde fra land, ganske stille smed Yannis kanonslag i bugten, så det hele rungede og alle klappede og piftede. På sejlturen hjem fortalte han om stjernebilleder mv. da vi var knap i havn, kravlede 'tossen' op i masten - nej ikke ad stigen, men ad masten ved hjælp af reb, der sad han så og lyste med romerlys på resten af turen. Man skal godt nok lede længe efter så behageligt og sødt menneske - han er en institution i sig selv. Et helt andet kapitel på turen var den søde guide Gitte, som bor fast på øen sammen med sin græske mand og snart en lille søn. Gitte viser en passion og kærlighed for øen, at turen rundt i bus bliver en skøn oplevelse. Vi var mange flotte steder og fik en mere indgående viden om græsk kultur og små sjove anekdoter. Den tur er bestemt alle pengene værd. Samos - tak for en skøn ferie, vi kommer bestemt igen men måske nok 14 dage i stedet for 7.