Oplev smukke Porto Santo allerede nu - prisen er netop nedsat! Se hoteller her

Det havde vi ikke drømt om

Den usikre opstart af et rejsebureau var en stor kontrast til økonomi chefens sædvanlige arbejdsliv. For Bjarne Schlüter har det været en fed rejse.

Da jeg startede, havde vi hverken møbler eller pc’ere på kontoret, og jeg skrev nærmest under på min ansættelseskontrakt i et rum med dårligt lys, så jeg kunne knapt se, hvad der stod. Så tog jeg ned og gjorde mig færdig på revisionskontoret, hvor jeg havde sagt op, og til fyraften var jeg i gang hos Primo Tours. Inden da havde Bjarke egentlig bare bedt mig om at kigge på et budget, da han sammen med en kammerat ville starte et charter rejsebureau, men jeg faldt i med begge ben og måtte bare med ombord, fortæller økonomi chef Bjarne Schlüter, som dermed kan fejre 10-års jubilæum sammen med Primo Tours. Det usikre liv i en nystartet virksomhed var på alle måder et spring for den ivrige lystsejler, der altid har haft hånden på roret og kursen udstukket.

Forstår det ikke

Det var da crazy, for vi sprang dybest set ud fra anden sal uden sikkerhedsline, og det har faktisk aldrig været mig. Jeg forstår det egentlig ikke, når jeg tænker over det, for jeg har altid tænkt meget over mine forpligtigelser derhjemme, og det gav jo ikke meget mening at starte et charterbureau på toppen af finanskrisen, konstaterer Bjarne Schlüter, som skulle få mange nye arbejdsopgaver i særligt de første år hos Primo Tours.

Alle skulle kunne det hele, og jeg tog mig af lidt salg, pakkede kataloger, stod for IT, ordnede kontrakter og bookinger. Vi startede helt fra bunden, og jeg vil da gerne bryste mig af, at jeg har været med til at sætte et fingeraftryk. Det er jeg da stolt over, og jeg har prøvet meget undervejs. Jeg havde ikke været her mere end 14 dage, da jeg sammen med Bjarke Hansen og Henrik Søndergaard var i Alanya for at se, om vi kunne finde værelser til vores gæster. Der var nogle halvfærdige lejligheder med rå beton, som vi fik ejerne til at bygge færdige, så vi kunne have gæster i dem. Det var ellers opført som ferielejligheder, men der var folk stoppet med at købe dem, erindrer Bjarne Schlüter, som på trods af sine store kompetencer peger på fire yndlingsrejsemål til sin top tre.

Jeg er vild med Meganisi, Samos, Sivota og Ithaca, som godt nok var med Århus Charter. De er så gode, at de alle sammen skal med i min top tre, for det er autentiske, græske steder, og når du selv har været der, så er det bare meget nemmere at rådgive om. Du ved lige, hvor købmanden ligger, og hvordan stranden er, så jeg siger altid ja, når vi bliver inviteret på studietur, siger Bjarne Schlüter, som elsker sammenholdet på kontoret i Ringkøbing.

Der er mange opgaver, som jeg godt kunne udføre på et hjemmekontor, men jeg kan godt lide, at vi er så tætte, og vi er alle sammen lige. Derfor nyder jeg at komme på arbejde hver dag, og så er det fedt at være en del af. Der var ingen af os, der drømte om, at vi skulle levere de resultater, som vi har gjort de seneste 10 år.

Vil du også med på en rigtig go' ferie?

Se alle vores rejsemål her.